
Battelsesteenweg
In de omgeving van het hoger wegennet zijn de steenwegen die hierop aansluiten drukker geworden. Tegelijk tonen de tellingen aan dat er minder verkeer van de vesten naar de steenwegen afslaat. Verkeer zoekt dus sneller zijn weg naar het hogere wegennet.
Vooral op het kruispunt van de Battelsesteenweg met de N16 veroorzaakt het extra verkeer ongewenste fileopbouw. Om dat kruispunt te ontlasten, zullen bewoners rond de omgeving van de Battelsesteenweg opnieuw via de vesten naar het kruispunt met de Antwerpsepoort kunnen rijden. Deze maatregel moeten we nu verder uitwerken. Ten vroegste in het najaar van 2023 zal dat gerealiseerd kunnen worden. Betrokken bewoners zullen nog verder geïnformeerd worden. En uiteraard communiceren we hierover ook in detail via onze kanalen.
Het is een tijdelijke maatregel op initiatief van Stad Mechelen waarmee we op redelijk korte termijn het kruispunt kunnen ontlasten. Ondertussen zoeken we naar een duurzame oplossing voor een betere doorstroming van het kruispunt van de Battelsesteenweg met de N16. De plannen voor de definitieve vernieuwing van de Olivetenvest en Guido Gezellelaan worden niet aangepast.
Wie zal vanuit de Battelsesteenweg naar de Olivetenvest mogen afslaan?
Dat zullen de bewoners uit de zone tussen deze grenzen zijn: het Zennegat (noorden), Dijle (oosten), vesten (zuiden) en vaart (westen). Dit moet nog concreet verder uitgewerkt worden. Bewoners zullen zich moeten registeren. Een ANPR-camera zal het verkeer op de Olivetenvest controleren.
Waarom maken jullie de Olivetenvest en Guido Gezellelaan niet voor iedereen terug dubbelrichting?
Met de Nieuwe Vesten willen we meer veiligheid creëren voor alle weggebruikers door bijvoorbeeld conflictvrije kruispunten en brede fietspaden. Daarnaast is een vlotte doorstroming van De Lijn zeer belangrijk. Die doelstellingen kunnen we niet realiseren op de Olivetenvest en Guido Gezellelaan als er nog meer verkeer via die wegen naar de N16 rijdt. Daarenboven zal dit de druk op het kruispunt van de Antwerpsepoort verhogen, wat meer file zal veroorzaken op de wegen die daarop aansluiten: N16, Tinellaan en Van Kesbeeckstraat.
Zal er dan geen file meer zijn aan het kruispunt met de N16?
Door bewoners van de omgeving Battelsesteenweg de mogelijkheid te geven om ook via de vesten naar de N16 te rijden, verdelen we het verkeer op de Battelsesteenweg. File kunnen we hiermee niet wegnemen: de N16 blijft een belangrijke verbindingsweg die vroeger ook al een hoge filedruk kende. Maar we kunnen het kruispunt met deze maatregel wel verlichten.