• Ga naar hoofdinhoud
  • Ga naar zoek
  • De Nieuwe Vesten
  • Communicatie
  • close
  • Over de Nieuwe Vesten
    • Waarom?
    • Wat?
    • Wanneer?
    • Mechelaars over de Nieuwe Vesten
  • De vesten vandaag
    • Routeplanner
    • Hoe bereik je de parkings in de binnenstad?
    • Het volledige circulatieplan
    • Belangrijkste wijzigingen op een rij
    • De zones van de vesten in detail
    • Tijdelijke vernieuwing
  • Werken
    • Hoe pakken we de werken aan?
    • Actuele hinder
  • Denk mee
    • Bevraging voorontwerp
    • Baanbrekers+
    • Wanneer?
  • Nieuws
  • Vragen
    • Veelgestelde vragen

De Nieuwe Vesten

Evaluatie verkeerscirculatie

  • Home
  • Nieuws
  • Informatie
  • Evaluatie verkeerscirculatie

Volg ons op

  • facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • flickr
  • rss

Ondertussen is de nieuwe verkeerscirculatie op en rond de vesten twee maanden ingevoerd. Om die circulatie al tussentijds te evalueren, voeren we in de week van 6 maart verkeerstellingen uit op verschillende locaties.

Dat deden we ook in oktober 2021. Zo kunnen we vergelijken met de verkeerssituatie voor het eenrichtingsverkeer. Hoe is de verkeersdruk? Hoe vlot rijdt het verkeer? Wat zijn de wachttijden aan de kruispunten? En hoe rijdt het verkeer van zijn vertrekpunt naar zijn bestemming? We doen tellingen voor wagens, vrachtwagens, fietsers en voetgangers.

Waar?

We voeren metingen uit op alle kruispunten op de vesten. We doen ook tellingen op de R6 en alle routes waar verschuivingen van verkeer verwacht worden, of intussen vastgesteld zijn, zoals de Battelsesteenweg en Grote Nieuwedijkstraat.

De route die loopt van de Zwartzustersvest naar de Bleekstraat is ondertussen onderbroken door de werken aan het oude ziekenhuis op de Zwartzustersvest. Daarom deden we daarvoor al tellingen op deze route. Die nemen we mee in de gehele evaluatie.

Bij een kruispunttelling worden alle bewegingen op een kruispunt geteld gedurende de spitsuren. 

  • Dat betekent: alle wagens, vachtwagens  en bussen, met de beweging die ze maken
  • Alle overstekende fietsers en voetgangers op alle takken van het kruispunt
  • Wachtrijmetingen: hoe lang is de wachtrij voor de verkeerslichten (voor wagens)
  • Wachttijdmetingen voor fietsers en voetgangers: hoe lang moet je wachten voor je kan oversteken
  • Die metingen gebeuren tijdens de spitsuren: 7u-9u; en 15u30-18u30

Door die data te vergelijken met de meting voor de vesten aangepakt werden, kunnen we verschuivingen van verkeer vaststellen.

Op basis van de tellingen kan ook de werking van elk kruispunt geëvalueerd worden, en kunnen we mogelijk bijsturen om de lichtenregeling verder te optimaliseren.

Doorsnedemetingen gebeuren gedurende minstens een volledige dag. Ze meten alle passerende voertuigen: wagens en vrachtwagens, inclusief hun snelheid en type voertuig. 

Die tellingen kunnen bijvoorbeeld een toename of afname van verkeer in beeld brengen, maar ook de snelheid en type voertuigen.  

Een overzicht van alle locaties:

  • 4-tak kruispunt op-/afrit R6 x N1 (Noordelijke aansluiting)
  • 4-tak kruispunt op-/afrit R6 x N1 (Zuidelijke aansluiting)
  • Doorsnede R6 t.h.v. N1 (tussen N1 en westelijke oprit/afrit
  • 4-tak kruispunt op-/afrit R6 x N14 (Noordelijke aansluiting)
  • 4-tak kruispunt op-/afrit R6 x N14 (Zuidelijke aansluiting)
  • 3-tak kruispunt oprit R6 x Mechelsesteenweg
  • 3-tak kruispunt afrit R6 x Mechelsesteenweg
  • 4-tak kruispunt R12 / N16 / N1
  • 4-tak kruispunt R12 / Maurits Sabbestraat / Sint-Katelijnestraat
  • 3-tak kruispunt R12 x Goswin de Stassartstraat
  • 4-tak kruispunt R12 / N14 / Frederik de Merodestraat
  • 4-tak kruispunt R12 / N15 / N15a
  • 3-tak kruispunt R12 x Keizerstraat
  • 4-tak kruispunt R12 / Bleekstraat / uitrit Parking Zandpoortvest
  • 3-tak kruispunt R12 x Augustijnenstraat
  • 4-tak kruispunt R12 / N26 / Hanswijkstraat
  • 5-tak kruispunt R12 / N1 / Kardinaal Mercierplein / Michiel Coxiestraat
  • 4-tak kruispunt R12 / N1 / Louizastraat (noordelijk kruispunt
  • 4-tak kruispunt R12 x N1 (zuidelijk kruispunt)
  • 4-tak kruispunt N1 x Willem Rossierstraat
  • 4-tak rotonde R12 / N227 / Hoogstraat
  • 4-tak kruispunt R12 / Battelsesteenweg / Adegemstraat
  • 3-tak kruispunt N16 x Battelsesteenweg
  • 3-tak kruispunt N15 x Mechelsesteenweg
  • 4-tak kruispunt N227 x B101
  • 4-tak kruispunt N227 x N1
  • Doorsnede Elektriciteitstraat tussen N16 en Schorsmolenstraat
  • Doorsnede Gen. De Ceuninckstraat tussen Maurits Sabbestraat en Batterijstraat
  • Doorsnede Frans Halsvest tussen N14 en Populierendreef
  • Doorsnede Blokstraat tussen Lange Heergracht en Veemarkt
  • Doorsnede R12 tussen Zwartzustersberg en Keizerstraat
  • Doorsnede Korte Maagdenstraat tussen Keizerstraat en Gerechtstraat
  • Doorsnede Adegemstraat tussen Kroonstraat en Mosselschelpstraatje
  • Doorsnede Vekestraat tussen Kon. Astridlaan en Auwegemvaart
  • Doorsnede Vaartdijk tussen N227 en Willem Rossierstraat
  • Doorsnede Stuivenbergbaan tussen N109 en Vijfbroekpark (t.h.v. huisnummer 136)
  • Doorsnede Mechelseweg tussen N109 en Potaardestraat
  • Doorsnede N227 tussen Pareipoelstraat en Spoorweg
  • Doorsnede Grote Nieuwedijkstraat net ten zuiden van Maanstraat
  • Doorsnede Meidoornstraat tussen Mechelsesteenweg en Wilgestraat
  • Doorsnede R6 tussen N105 en Mechelsesteenweg
  • Doorsnede B101 tunnel tussen Kiss & Ride station en N26
  • Doorsnede fietspad B101 tunnel tussen Kiss & Ride station en N26

Wanneer zijn er resultaten?

Met al die data gaan onze mobiliteitsdeskundigen en ontwerpers aan de slag. In mei verwachten we resultaten van de evaluatie. Ook daarover informeren we je.

Bevraging

In mei of juni lanceren we een bevraging over de herinrichting van de vesten. Die bevraging werd ook voor de heraanleg met tijdelijke maatregelen gedaan en peilt naar de ervaringen van de verschillende weggebruikers en de bewoners van de vesten. Met die resultaten hopen we al de eerste tendensen in de beleving van de weggebruikers en directe omwonenden te zien na de tijdelijke heraanleg van de vesten. Tegelijk levert het waardevolle input waarmee we het definitief ontwerp nog kunnen optimaliseren.

Daarnaast zullen we bijvoorbeeld ook kijken naar de evolutie in de passantentellingen in de binnenstad. De concrete invulling van de ruimere evaluatie werken we nu volop uit.

Vragen?

Bel 0472 27 28 34
op werkdagen tussen 9u en 17u
of mail ons


De Nieuwe Vesten

  • Over de Nieuwe Vesten
  • De vesten vandaag
  • Werken
  • Denk mee
  • Nieuws
  • Vragen

Extra informatie

  • Sitemap
  • Cookievoorkeuren
  • Privacyverklaring

Inschrijven op de nieuwsbrief

* verplicht veld

Tobania