Dijlepromenade
Hieronder lees je meer over het voorontwerp voor de Zwartzustersvest en Tinellaan. Hou er wel rekening mee dat het voorontwerpen zijn. De definitieve plannen worden in de komende jaren gemaakt. Er kunnen dus nog zaken veranderen.
Hoe ziet het eruit?
© Sweco/BUUR
De weg dichtst bij de stad richten we in als woonerf. Dat maken we zichtbaar door de weg niet als een doorlopende asfaltstrook aan te leggen. Maar wel te werken met materialen die duidelijk aantonen dat deze plek gericht is op mensen en trager verkeer. Een brede groenstrook zorgt voor een buffer tussen het woonerf en de buitenste rijstroken.
Door de beperkte ruimte tussen de stad en de Afleidingsdijle kunnen we geen echt park realiseren. Daarom zorgen we hier voor een groene boulevard waar je aangenaam wandelt en fietst.
Op de groene boulevard planten we veel nieuwe bomen. Zij krijgen voldoende ruimte in de ondergrond, waardoor ze kunnen uitgroeien tot volwaardige, grote bomen. Grotere bomen vangen in de zomer beter de hitte op en zorgen voor meer biodiversiteit. Ze geven bijvoorbeeld een plek aan insecten.
Ontwerpen is keuzes maken. Door het verkeer te bundelen moeten er bijvoorbeeld een aantal bomen plaatsmaken voor de rijstrook richting Zwartzustersvest. Tegelijk zorgen we zo voor veiligere ruimte voor voetgangers en fietsers.
In een bomenstudie onderzochten we de kwaliteit van alle bomen op de vesten. Hier gaat het om jongere bomen die door hun beperkte groeiruimte weinig kans hebben om tot gezonde bomen uit te groeien. Daarom kiezen we er hier voor om de bomen te verwijderen.
Hoe verloopt het verkeer?
Het verkeer verloopt grotendeels op dezelfde manier als vandaag.
Fietsers en voetgangers
Fietsers en voetgangers verplaatsen zich aan de kant het dichtst bij de stad.
Tussen de Antwerpsepoort en de Liersesteenweg hebben auto’s een eigen rijstrook en fietsers een dubbelrichtingsfietspad.
Tussen de Liersesteenweg en kruispunt Nekkerspoel wordt de kant dichtst bij de stad een fietsstraat met woonerfkarakter: een plaats voor fietsers, voetgangers en auto’s. Fietsers fietsen er in 2 richtingen. De auto is er te gast en mag fietsers niet inhalen. Net als vandaag is de maximumsnelheid er 30 kilometer per uur.
Aan de overkant van de Afleidingsdijle hebben fietsers een veilige verbinding via de fietsstraten Frans Halsvest en Keldermansvest.
Op 50 meter van elke woning komen fietsbeugels waar je je fiets kan stallen. Bij de heraanleg zullen ze per 4 of per 10 gebundeld zijn. Bij drukker bezochte plaatsen komen er meer. De precieze plekken leggen we vast bij het maken van de definitieve plannen.
Voor voetgangers is er overal een breed nieuw voetpad.
Bussen
Op de Tinellaan bundelen we alle gemotoriseerd verkeer. Auto’s en bussen in de richting van de Zwartzustersvest rijden er op 1 rijstrook naast de 2 rijstroken richting Guido Gezellelaan. Daar geldt 30 km per uur.
In de omgekeerde richting rijden bussen met het verkeer mee. De maximumsnelheid is 50 km per uur.
De bushalte aan Kazerne Dossin blijft en wordt vernieuwd. Ook aan de andere kant van de vesten willen we een bushalte aanleggen. We bekijken nog hoe we die best uitwerken.
Op de Zwartzustersvest rijden geen bussen.
Auto’s
Aan de kant van de Afleidingsdijle zijn er 2 rijstroken. Je rijdt er in de richting van de Liersesteenweg en het kruispunt aan de Antwerpsesteenweg. De maximumsnelheid is er 50 km per uur.
Daarnaast kan je tussen de Antwerpsepoort en de Liersesteenweg, net zoals nu, ook over 1 rijstrook in de andere richting rijden. Daar geldt 30 km per uur.
Tussen de Liersesteenweg en het kruispunt Nekkerspoel richten we de kant dichtst bij de stad in als fietsstraat met woonerfkarakter: een plaats voor fietsers, voetgangers en auto’s. De auto is er te gast en mag fietsers niet inhalen. Net als vandaag is de maximumsnelheid er 30 kilometer per uur.
Vanaf het woonerf kan je op meer plekken dan vandaag de buitenste rijstroken oprijden. Er komen doorsteken aan de Zwartzustersberg en aan het gebouw van de belastingen. Alle woningen en gebouwen blijven bereikbaar met de wagen.
Parkeren op de Zwartzustersvest zal zoals vandaag beperkt mogelijk blijven. Op een aantal plaatsen voorzien we ook laad-en loszones.
Een studiebureau voert in opdracht van Stad Mechelen een parkeerstudie uit. Daarin wordt bekeken hoe het parkeren in de binnenstad en op de vesten de komende jaren georganiseerd kan worden.