Dijlestad
Hieronder lees je meer over het voorontwerp voor de Guido Gezellelaan en Olivetenvest. Hou er wel rekening mee dat het voorontwerpen zijn. De definitieve plannen worden in de komende jaren gemaakt. Er kunnen dus nog zaken veranderen.
Hoe ziet het eruit?
De omgeving van de Guido Gezellelaan en Olivetenvest is volop in beweging. Denk bijvoorbeeld aan alle vernieuwingen op het Keerdok. Vandaag is het Keerdok een eiland in de stad. Bij de vernieuwing van de vesten betrekken we de nieuwe ontwikkelingen op het Keerdok meer bij het centrum.
Groene parkjes aan de Centjesmuur en in de omgeving van het Tuinstraatje en de Plankstraat zorgen voor extra ruimte voor bewoners en meer biodiversiteit.
We maken zoveel mogelijk ruimte voor nieuwe bomen. De zomereiken aan de Centjesmuur behouden we. Op de Olivetenvest planten we over de volledige lengte nieuwe bomen aan. Zo geven we de weg de uitstraling van een groene boulevard.
De bomen aan de brug in de omgeving van het Tuinstraatje behouden we ook.
De weg dichtst bij de stad richten we in als woonerf. Dat maken we zichtbaar door de weg niet als een doorlopende asfaltstrook aan te leggen. We werken met materialen die duidelijk aantonen dat deze plek gericht is op mensen en trager verkeer.
De rijstroken aan de kant verst van de stad leggen we aan in asfalt.
Ter hoogte van parking ‘t Veer maken we Dijletrappen naar het water zoals aan Thomas More. Zo brengen we ook hier de Dijle dichter bij de Mechelaars. De trappen zijn een uitbreiding op het ontwerp voor de vesten. Op het moment waarop we de Guido Gezellelaan vernieuwen, bekijken we of ze mee uitgevoerd kunnen worden. Dat is ten vroegste in 2025.
Aan de Centjesmuur blijft er plaats voor sport.
Hoe verloopt het verkeer?
Fietsers en voetgangers
We voorzien op logische routes van de stad naar het Keerdok oversteekplaatsen. Zo wordt het Keerdok goed bereikbaar voor fietsers en voetgangers.
De aanloophellingen van de Winketbrug maken we minder steil. Dit verhoogt het comfort voor de fietsers. We voorzien ook extra trappen vlak voor en na de brug, waardoor voetgangers via kortere looproutes de Dijle kunnen kruisen.
We bekeken ook of we de brug konden verlagen of een nieuwe brug konden plaatsen. Verlagen kan niet omdat hier ook boten doorvaren. In beide opties moet er tijdens de werken een tijdelijke brug komen. Dan zouden waardevolle bomen moeten verdwijnen. Ook daarom kiezen we niet voor die opties.
Op maximaal 50 meter van elke woning komen fietsbeugels waar je je fiets kan stallen. Bij de heraanleg zullen ze per 4 of per 10 gebundeld zijn. Bij drukker bezochte plaatsen komen er meer. De precieze plekken leggen we vast bij het maken van de definitieve plannen.
Bussen
Net als vandaag rijdt de bus aan de kant verst van de stad mee met het verkeer. Aan de kant dichtst bij de stad is er een busbaan.
De bushaltes aan het Rode Kruisplein en de Sint-Katelijnestraat blijven.
Alle haltes op de vesten worden verhoogd en krijgen schuilhuisjes. Fietsers moeten overal achter de haltes fietsen. Dat is veiliger voor wie op en af de bus stapt.
Auto’s
Het verkeer in deze omgeving verloopt grotendeels op dezelfde manier als vandaag.
Aan de kant verst van de stad zijn er 2 rijstroken voor het autoverkeer.
Aan de kant dichtst bij de stad is er een busbaan. Van de Adegemstraat tot de Nonnenstraat mogen alleen de Lijnbus, taxi’s en hulpdiensten die baan gebruiken. Vanaf de Nonnenstraat richting Antwerpsepoort mogen ook auto’s op die busbaan rijden.
In de omgeving van de Plankstraat maken we het park zo groot mogelijk. De ventweg met plaatselijk verkeer die het park vandaag doorkruist, wordt daarom tegen de gevel gebracht.
In de omgeving van de Centjesmuur zochten we naar een evenwicht tussen voldoende parkeerplaatsen en voldoende groen. De parkeerplaatsen aan de kant van het parkje vlak bij de stad blijven grotendeels behouden.
Een studiebureau voert in opdracht van Stad Mechelen een parkeerstudie uit. Daarin wordt bekeken hoe het parkeren in de binnenstad en op de vesten de komende jaren georganiseerd kan worden.