Veelgestelde vragen
Over het project
- Waarom vernieuwen we de vesten?
- Hoe gaan de Nieuwe Vesten eruitzien?
- Verhoogt dit project de verkeersveiligheid?
- Wat is de Tangent?
- Welk effect zal de vernieuwing van de knooppunten Mechelen-Noord en -Zuid hebben op de vernieuwing van de vesten?
- Dragen de Nieuwe Vesten bij aan de klimaatambities van Stad Mechelen?
- Hoe past dit project in de mobiliteitsvisie van Stad Mechelen?
- Komt er een warmtenet op de vesten?
- Wordt er een milieueffectrapport (MER) opgemaakt?
- Waarom wordt de omgevingsvergunning na het milieueffectrapport ingediend?
- Welk effect heeft dit project op de ondernemers en handel en horeca in onze stad?
Over de evaluatie
- Hoe werd er geëvalueerd?
- Wanneer gebeurden er verkeerstellingen?
- Hoe bepalen jullie de spitsuren voor de tellingen?
- Hoe kozen jullie de locaties voor de tellingen?
- Op de buitenring van de vesten is er een gemiddelde toename van verkeer van 15 à 20%. Welke gevolgen heeft dit voor de omwonenden?
- Is er meer verkeer in de buurgemeentes door de nieuwe circulatie op de vesten?
- Leidt extra belasting op de R6 tot problemen in de doorstroming of aan de kruispunten met die R6?
- Zijn de steenwegen drukker geworden?
Over de bijsturingen
- Hoe werd er bijgestuurd?
- Waarom mogen enkel buurtbewoners de knips in de wijk Nekkerspoel passeren?
- Waarom kan een bepaalde zone via de Zwartzustersvest naar de Tangent of de Nekkerspoelstraat?
- Waarom kan niet iedereen via de Olivetenvest naar het kruispunt met de N16?
- Hoe werd bepaald wie toelating kan aanvragen om de knips te passeren?
- Hebben deelwagens toelating om bepaalde knips te passeren?
Over de werken
- Wanneer starten de werken?
- Gaan we vele jaren hinder tegemoet?
- Waarom worden de vesten niet meteen vernieuwd?
- Moeten er bomen verdwijnen voor de vernieuwing van de vesten?
- Waarom wordt het asfalt niet meteen op meer plekken opengebroken?
Over het verkeer
- De belangrijkste principes op een rij
- Waarom is er gekozen voor eenrichtingsverkeer op de buitenste rijstroken?
- Wat verandert er voor de fietsers?
- Moet de bus ook omrijden?
- Kan ik de bus nog altijd op dezelfde plek nemen?
- Mogen er nog vrachtwagens rijden op de vesten?
- Wat als ik moet leveren bij een handelaar of particulier aan de binnenkant van de vesten?
- Mogen alle automobilisten de straten aan de binnenkant gebruiken?
- Komen er nieuwe verkeerslichten?
- Kunnen de hulpdiensten nog overal geraken?
- Verdwijnen er parkeerplaatsen op vesten?
- Zal het verkeer niet verschuiven van de vesten naar de woonwijken?
- Zorgt het eenrichtingsverkeer niet voor meer autoverkeer op de vesten?
- Is het eenrichtingsverkeer tijdelijk?
- Wordt er geëvalueerd of bijgestuurd eens het eenrichtingsverkeer is ingevoerd?
- Waarom komen er verkeersknips in de wijk Caputsteen?
- Waarom worden verkeersknips aan de binnenkant van de vesten ingevoerd?
Participatie en communicatie
- Hoe blijf ik op de hoogte over dit project?
- Kan ik mee nadenken over hoe de Nieuwe Vesten er zullen uitzien?
Over het project
Waarom vernieuwen we de vesten?
Met de Nieuwe Vesten zetten we in op:
- Meer ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer
- Verkeersveiligheid
- Een goede infrastructuur voor lokaal verkeer en een bereikbare binnenstad
- Meer ruimte voor groen en beleving
- Een stad die klaar is voor de klimaatuitdagingen
Lees meer over waarom we dat doen
Hoe gaan de Nieuwe Vesten eruitzien?
Op de Nieuwe Vesten hebben fietsers dubbelrichtingsfietspaden en fietsstraten. Voetgangers hebben overal meer ruimte. De bus rijdt op de binnenkant van de vesten op grote delen over een busstrook. Aan de buitenkant rijdt het verkeer op twee rijstroken. De Nieuwe Vesten zullen er groener uitzien met meer plaats om te sporten, spelen, ontspannen en elkaar te ontmoeten. Bekijk het voorontwerp voor de definitieve herinrichting.
Verhoogt dit project de verkeersveiligheid?
Ja.
Door eenrichtingsverkeer in te voeren wordt de situatie op de weg en de kruispunten veel eenvoudiger.
Voor voetgangers is er overal voldoende ruimte om te wandelen. Fietsers hebben dubbelrichtingsfietspaden of fietsstraten.
De kruispunten zijn zoveel mogelijk conflictvrij. Daarbij krijgen voetgangers en fietsers apart groen licht. Zonder dat bijvoorbeeld afslaande automobilisten ook groen krijgen.
Wat is de Tangent?
De Tangent verbindt de E19, de Brusselsesteenweg, Leuvensesteenweg en de N15 aan het Douaneplein. De Tangent zorgt ervoor dat dit verkeer niet langer via de vesten moet rijden. Meer informatie lees je op mechelen.be/tangent.
Welk effect heeft de herinrichting van de knooppunten Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid op de vernieuwing van de vesten?
Mechelen-Noord en -Zuid zijn erg drukke verkeersknooppunten die de grote verkeersstromen steeds moeilijker kunnen slikken. Dat veroorzaakt vooral in de spits verkeershinder, zowel op de E19 als op de omliggende wegen. Daarom onderzoekt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in de studie ‘Ontknoping van Mechelen’ hoe een herinrichting van beide knooppunten de doorstroming, verkeersafwikkeling, veiligheid en ruimtelijke inrichting kan verbeteren, en welke concrete aanpassingen hiervoor nodig zijn. AWV bestudeert ook of extra ruimte en verbindingen voorzien kunnen worden voor voetgangers, fietsers, én voor natuur en dieren.
Bij de herinrichting van beide knooppunten komt er een weg die Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid met elkaar verbindt. Hierdoor verdwijnt er nog meer doorgaand verkeer op de vesten. In 2022 startte het studiewerk voor het voorontwerp van beide knooppunten. De werken beginnen in 2027. Lees meer op wegenenverkeer.be.
Dragen de Nieuwe Vesten bij aan de klimaatambities van Stad Mechelen?
Ja. De Nieuwe Vesten dragen op verschillende manieren bij aan het realiseren van de klimaatambities van Stad Mechelen. In totaal komt er op de Nieuwe Vesten 5 hectare groen bij ofwel 2 keer de oppervlakte van de Kruidtuin. Tegen 2033 moeten er op de vesten onder andere 2000 nieuwe bomen aangeplant zijn. Dat betekent niet alleen verkoeling tijdens warme zomermaanden maar ook dat we ons beter wapenen tegen droogte en overstromingen. Want door te ontharden kan er meer regenwater in de bodem sijpelen. Bovendien stimuleren we zo de biodiversiteit in onze stad.
Stad Mechelen grijpt de vernieuwing van de vesten ook aan om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor de aanleg van een warmtenet. Zo zouden (appartements)gebouwen en wijken rond de vesten op een duurzame manier kunnen verwarmd worden.
Daarnaast willen we met de aanleg van nieuwe dubbelrichtingsfietspaden en aangename wandelruimte meer mensen stimuleren om zich met de fiets of te voet te verplaatsen. Veilige oversteekplaatsen zorgen er bovendien voor dat meer mensen fietsen en wandelen ook een veilige keuze vinden. Die duurzame mobiliteit moet samen met de vergroening van de vesten ook zorgen voor minder geluidshinder en een betere luchtkwaliteit.
Hoe past dit project in de mobiliteitsvisie van Stad Mechelen?
De aanleg van de Tangent geeft ons de kans onze stadsring opnieuw de rol te geven waarvoor hij bedoeld is: een verdeelweg naar het centrum en de wijken rond de stad. We zorgen ervoor dat lokaal verkeer op haar bestemming raakt. Met dynamische verkeerslichten regelen we dat verkeer bovendien op een slimme manier. Doorgaand verkeer sturen we naar de Tangent, R6 en E19.
Tegelijk kunnen we langs de volledige vesten veilige en kwalitatieve fietsinfrastructuur aanleggen. Bovendien zal het verkeer er voor fietsers en voetgangers veiliger worden. Want door het meeste autoverkeer over de buitenste rijstroken te sturen, wordt de verkeerssituatie overal eenvoudiger. Eenvoudiger staat in het verkeer garant voor veiliger. En ook de oversteek maken we veiliger met conflictvrije kruispunten. Daarbij krijgen voetgangers en fietsers eerst groen licht. Pas daarna kunnen automobilisten afslaan.
Komt er een warmtenet op de vesten?
Stad Mechelen grijpt de vernieuwing van de vesten aan om te onderzoeken of er op de vesten een warmtenet kan komen. Met een warmtenet verwarm je (appartements)gebouwen of zelfs volledige wijken op een duurzame manier. Want met zo’n net maak je gebruik van aardwarmte of restwarmte uit industrie. Zo hoef je niet langer gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Want die zijn eindig en daarom ook minder goed voor het klimaat. Het onderzoek rond de aanleg van een warmtenet verloopt via het project Klimaatwijken. Je leest er alles over op de website van Stad Mechelen.
Wordt er een milieueffectrapport (MER) opgemaakt?
Ja. In een milieueffectrapport onderzoeken specialisten de effecten van het project op mens en milieu. Die aanvraag is nodig om de werken voor de definitieve vernieuwing van de vesten te mogen uitvoeren. We informeren je ook over de inhoud van dat rapport.
Waarom wordt de omgevingsvergunning na het milieueffectrapport ingediend?
Op die manier kunnen we de adviezen van het milieueffectrapport integreren in het definitief ontwerp. Mogelijks krijgen we in het eindadvies voor dat rapport nog de vraag om bijkomende maatregelen te nemen. Die moeten we dan nog uitwerken in de plannen en meenemen in de aanvraag voor de omgevingsvergunning.
Welk effect heeft dit project op de ondernemers, handel en horeca in onze stad?
Van bij de start van het project hebben we deze groep over iedere stap goed geïnformeerd. Via Mechelen MeeMaken, UNIZO en VOKA is deze groep ook vertegenwoordigd in onze Baanbrekers+. We horen vanuit die groep soms negatieve maar ook veel positieve signalen.
De cijfers die we met de stad verzamelen, tonen aan dat er geen daling is van het aantal bezoekers in de stad. Onze stad trekt weer net zoveel bezoekers als voor de coronaperiode.
Over de evaluatie
Hoe werd er geëvalueerd?
In 2023 deden we een uitgebreide tussentijdse evaluatie. Die bestond onder andere uit verkeerstellingen, een tevredenheidsbevraging, een rapport van De Lijn, feedback van de begeleidings- en reflectiegroep en passantentellingen in ons handelscentrum.
Tijdens die evaluatie en de tevredenheidsbevraging kreeg iedereen de kans om opmerkingen door te geven. Bekijk de resultaten van die evaluatie.
Wanneer gebeurden er verkeerstellingen?
De eerste meting gebeurde in oktober 2021. De tweede meting in maart 2023.
Hoe bepalen jullie de spitsuren voor de tellingen?
De analyse van de tellingen gebeurt telkens voor het drukste uur van de ochtend- en avondspits. Dat drukste uur wordt bepaald op basis van de metingen. De metingen gebeurden telkens over meerdere uren voor en na het effectieve spitsmoment.
Hoe kozen jullie de locaties voor de tellingen?
De locaties van de tellingen zijn gekozen op basis van een goede spreiding van de tellingen om een volledig beeld te hebben, en op basis van het verkeersmodel. Vooraf aan het project analyseerden we via het Vlaams Verkeersmodel wat de effecten zouden zijn van de nieuwe verkeerscirculatie op de vesten in 2030. Die rapporten kan je bekijken op www.denieuwevesten.be/downloads. Zo meten we vooral op de punten waar er veranderingen verwacht werden.
Op de buitenring van de vesten is er een gemiddelde toename van verkeer van 15 à 20%. Welke gevolgen heeft dit voor de omwonenden?
Wat hiervan de effecten zijn op bijvoorbeeld geluidsbelasting en milieu, wordt onderzocht in het milieueffectrapport (MER) voor de definitieve heraanleg. Daarnaast zal ook voor deze bewoners hun directe omgeving bij de definitieve heraanleg sterk opwaarderen met onder andere veel meer groene ruimte. Al deze elementen worden mee bestudeerd in de MER.
Is er meer verkeer in de buurgemeentes door de nieuwe circulatie op de vesten?
We voerden tellingen uit in de Meidoornstraat in Sint-Katelijne-Waver. Samen met de Borgersteinlei is dat een veelgebruikte route tussen de Mechelsesteenweg en IJzerenveld. Daar is een toename van 35% van de Mechelsesteenweg richting IJzerenveld. Hierover zijn we in overleg met de gemeente Sint-Katelijne-Waver.
In andere gemeentes voerden we geen tellingen uit. Vooraf aan het project analyseerden we via het Vlaams Verkeersmodel wat de effecten zouden zijn van de nieuwe verkeerscirculatie op de vesten in 2030. Die rapporten kan je bekijken op www.denieuwevesten.be/downloads. Daaruit kwamen geen grote verschuivingen van verkeer in andere gemeentes naar voren.
Leidt extra belasting op de R6 tot problemen in de doorstroming of aan de kruispunten met die R6?
De resultaten tonen aan dat de R6 meer gebruikt wordt (+15 à 20%). En dat is goed: het doorgaand verkeer gebruikt het hogere wegennet dat daarvoor bedoeld is. Dat leidt vandaag niet tot een overbelasting van de R6. Alleen aan de rotonde met de Berlaarbaan versterkt het de fileopbouw die er al was. Ook de Tangent speelt daarin vermoedelijk een rol. We onderzoeken samen met de gemeente Sint-Katelijne-Waver welke oorzaken hier aan de basis liggen.
Zijn de steenwegen drukker geworden?
Er zijn verschuivingen naar de uiteinden van de steenwegen. Meestal minder verkeer aan de kant van de vesten, meer aan de aansluitingen op R6 en N16. Op enkele plekken veroorzaakt dit langere wachtrijen. Soms zijn die wachtrijen te lang. Met gerichte bijsturingen pakken we die wachtrijen aan.
Over de bijsturingen
Hoe werd er bijgestuurd?
Op basis van de resultaten van de evaluatie bekeken we waar we vandaag moeten bijsturen. Dat deden we samen met de Baanbrekers+, een aantal wijken en de gemeenteraad. We kwamen tot enkele maatregelen als antwoord op een aantal verbeterpunten uit de evaluatie.
Een aantal maatregelen minderen het omrijden voor lokaal verkeer. Op de Tangent verbeteren we de doorstroming. Daarnaast maken we verschillende plaatsen verkeersveiliger en verduidelijken we de signalisatie.
Ten slotte krijgt de medische zorg toegang tot de knips en verbeteren we de kwaliteit van de openbare ruimte.
Ontdek de bijsturingen per zone in detail.
Waarom mogen enkel buurtbewoners de knips in de wijk Nekkerspoel passeren?
De wijzigingen betekenen voor iedereen een aanpassing. Voor de mensen die het dichtst bij de vesten en de stops in Nekkerspoel wonen, is de verandering het meest ingrijpend. Het omrijden is voor hen het grootst. Daarin willen we bijsturen op een manier die de leefbaarheid van de woonbuurten niet aantast. De gekozen maatregel zoekt het evenwicht tussen het mogelijk maken van intern wijkverkeer, en het vermijden van doorgaand verkeer van buitenaf. Het aantal voertuigen dat hier gebruik van kan maken, wordt dus beperkt om de verkeersdruk in de betrokken straten beperkt te houden.
Waarom kan een bepaalde zone via de Zwartzustersvest naar de Tangent of de Nekkerspoelstraat?
De Zwartzustersvest opnieuw dubbelrichting maken voor iedereen, werd als eerste onderzocht. Dat is niet mogelijk omdat we de kruispunten dan niet meer conflictvrij en veilig kunnen houden. Doorgaand verkeer zal dan ook opnieuw de vesten gebruiken om van de N16 naar de Tangent/N15 te rijden. Dat zal meer file veroorzaken. Tweerichtingsverkeer kan ook niet gecombineerd worden met veilige en comfortabele fiets- en voetpaden. Tegelijk is tweerichtingsverkeer niet mogelijk tijdens de werken aan de kademuren van de Afleidingsdijle. De Vlaamse Waterweg zal hier wellicht al in 2025 mee starten. Ook de bouw van het woonzorgcentrum op de Zwartzustersvest zal in 2024 een deel van de rijbaan innemen.
Waarom kan niet iedereen via de Olivetenvest naar het kruispunt met de N16?
We onderzochten of we de Olivetenvest kunnen openstellen voor alle verkeer. Dat blijkt niet wenselijk. Het extra verkeer zou het kruispunt van de vesten met de N16 overbelasten. Hierdoor zal er meer file zijn op de wegen die daarop aansluiten. Bovendien trekt deze mogelijkheid verkeer aan dat vanuit Mechelen-Zuid via de Hoogstraat en Adegemstraat naar de E19 zal rijden.
Hoe werd bepaald wie toelating kan aanvragen om de knips te passeren?
Bij de afbakening van de zones is een inschatting gemaakt van het aantal potentiële gebruikers op basis van woonplaats en autobezit. Op basis van die inschattingen en na overleg met onze begeleidings- en reflectiegroep Baanbrekers+ maakten we een keuze welke buurten wel en geen toegang krijgen tot bepaalde verkeersknips. Met die bijsturingen willen we het omrijden voor buurtbewoners minderen, zonder in te boeten op andere doelstellingen van het project: veilige kruispunten en genoeg ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. We houden hiermee ook rekening met de leefbaarheid van woonbuurten.
Hebben deelwagens toelating om bepaalde verkeersknips te passeren?
Ja. Algemeen geldt dat deelwagens van Cambio, Klimaan en Dégage met een standplaats in de zone dezelfde rechten of vergunningen hebben als de bewoners uit die zone. Je hoeft die deelwagens dus niet te registreren bij elke rit. Bij andere (deel)wagens kan de eigenaar de wagen registreren voor de zone waar hij/zij woont.
Voor deelwagens van Cambio, Klimaan en Dégage geldt dan:
- De deelwagens in Mechelen-Noord, Nekkerspoel en de omgeving Veemarkt zijn geregistreerd voor de verkeersknips in de omgeving Caputsteen en Zwartzustersvest-Hoogstratenplein.
- De deelwagens in Battel, rondom Battelsesteenweg en de buurt Heihoek zijn geregistreerd voor de verkeersknips Astridlaan – Olivetenvest
Over de werken
Wanneer starten de werken?
In 2022 werd de nieuwe verkeerssituatie ingevoerd op de volledige vesten.
Momenteel onderzoeken we het effect van de bijsturingen op de vooropgestelde timing. Die bijsturingen voeren we stap voor stap uit na een uitgebreide evaluatie van 2023. Zodra we meer informatie hebben, lees je het op deze webpagina.
Gaan we vele jaren hinder tegemoet?
De werken voor de definitieve herinrichting zullen heel anders verlopen dan die voor de tijdelijke herinrichting. Dan gaan we bijvoorbeeld langer op 1 plek werken waardoor de hinder veel meer geconcentreerd zal zijn op die locatie. Daarnaast blijft de verkeerscirculatie hoe ze is, een paar verbeteringen niet uitgesloten. Dat maakt dat ook de informatie en communicatie over die werven veel behapbaarder zal zijn. Vanzelfsprekend gaan we ook over die werken opnieuw communiceren met bv. bewonersbrieven.
Waarom worden de vesten niet meteen vernieuwd?
De invoering van de nieuwe verkeerssituatie sloot het liefst zo kort mogelijk aan op de opening van de Tangent. Het doorgaand verkeer sturen we zo naar de Tangent, R6 en E19. Hoe sneller mensen die nieuwe routes gewoon worden, hoe sneller de vesten opnieuw een weg worden voor lokaal verkeer. Een weg die veiliger is en waar ruimte is voor de auto, maar ook voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer.
Daarnaast willen we buurtbewoners en geïnteresseerden mee laten nadenken over de invulling van de vrijgekomen ruimte op de vesten. Daarom nemen we de nodige tijd om de vesten stuk voor stuk te vernieuwen.
Moeten er bomen verdwijnen voor de vernieuwing van de vesten?
De bestaande bomen blijven zoveel mogelijk behouden. Voor we de vesten definitief vernieuwen, voeren we een bomenstudie uit. Daarin onderzoeken we bijvoorbeeld of de bomen nog gezond zijn en of ze, als dat nodig is, verplaatst kunnen worden. Bovendien willen we de vesten groener maken. Om dat te doen, zullen we heel wat nieuwe bomen aanplanten.
Wordt er een archeologisch onderzoek uitgevoerd?
Er werd al een uitgebreid archeologisch vooronderzoek gedaan (dat vind je als bijlage terug bij de startnota). Hierdoor weten we vooraf redelijk goed waaraan we ons tijdens de uitvoering kunnen verwachten en kunnen we hier al op inspelen. Maar het is niet uitgesloten dat er tijdens de werken onverwachte zaken kunnen opduiken.
Waarom wordt het asfalt niet meteen op meer plekken opengebroken?
De Nieuwe Vesten moeten groener zijn. Dat betekent inderdaad asfalt wegnemen of ‘ontharden’. In totaal komt er 5 hectare groen ofwel 2 keer de oppervlakte van de Kruidtuin bij. Toch breken we de baan op veel plaatsen pas open als we beginnen met de definitieve vernieuwing van de vesten. Zo zorgen we ervoor dat we het verkeer tijdens die werken vlot langs de werf kunnen omleiden.
Wordt er in afwachting van de vernieuwing van de vesten al ingezet op een meer kwalitatieve inrichting van de vesten?
Dat doen we tijdens de eerste maanden van 2024, samen met de bijsturingen. Zo vormden we de fonteinen op de Schuttersvest en Van Benedenlaan om tot groene rustplekken en creëerden we meer groen op het Mercierplein. In mei starten we met de vernieuwing van het voetpad en de inrichting van de terrassen op de Zandpoortvest.
Over het verkeer
De belangrijkste principes op een rij
Er veranderde heel wat voor het verkeer op en rond de vesten. We zetten de belangrijkste principes op een rij. Of bekijk onderstaande video.
Waarom is er gekozen voor eenrichtingsverkeer op de buitenste rijstroken?
Stad Mechelen en Agentschap Wegen en Verkeer kozen voor eenrichtingsverkeer omdat het de situatie op de weg eenvoudiger maakt. Eenvoudiger betekent in het verkeer ook veiliger. Fietsers en voetgangers moeten maar één in plaats van twee rijrichtingen oversteken. En ook voor gemotoriseerd verkeer wordt alles overzichtelijker.
Door het verkeer grotendeels over de buitenkant van de vesten te sturen, kunnen we de binnenkant van die vesten beter laten aansluiten op onze binnenstad, waar het meeste nood is aan open ruimte. Aan de binnenkant van de vesten maken we plaats voor lokaal verkeer, maar ook om te sporten, spelen, ontspannen en elkaar te ontmoeten.
Waarom kozen we voor eenrichtingsverkeer in plaats van verkeer in twee richtingen? We leggen het uit in deze video.
Wat verandert er voor de fietsers?
Fietsers kunnen aan de binnenkant van de vesten over dubbelrichtingsfietspaden en fietsstraten rijden. De fietspaden en fietsstraten aan de buitenkant van de vesten blijven vandaag behouden. Bij de definitieve vernieuwing komt er aan de buitenkant zoveel mogelijk een dubbelrichtingsfietspad.
Het oversteken van de vesten is overal veiliger. De kruispunten op de vesten zijn nu zoveel mogelijk conflictvrij. Daarbij krijgen voetgangers en fietsers enerzijds, en automobilisten anderzijds apart groen licht. Zodat afslaande auto’s en rechtdoor rijdende fietsers elkaar niet meer kruisen.
Moet de bus ook omrijden?
Nee, de bus blijft in beide richtingen rijden. Op de buitenkant van de vesten deelt de bus de weg met het autoverkeer. Aan de binnenkant van de vesten krijgt de bus zoveel mogelijk een aparte busbaan.
Kan ik de bus nog altijd op dezelfde plek nemen?
Alle bushaltes op de vesten blijven bestaan. Sommige haltes kunnen een paar meter opschuiven doordat we de vesten anders gaan inrichten. Bij de tijdelijke herinrichting werden de bushaltes al verhoogd zodat reizigers makkelijker in- en uitstappen. Ook bij de definitieve vernieuwing voorzien we overal comfortabele en veilige opstapplaatsen.
Mogen er nog vrachtwagens rijden op de vesten?
Ja. Vrachtverkeer rijdt net als het autoverkeer in 1 richting op de buitenkant van de vesten. Voor leveringen aan de binnenkant van de vesten kunnen ze de baan aan de binnenkant van de vesten oprijden. Er zijn ook verschillende zones voor laden en lossen.
Wat als ik moet leveren bij een handelaar of particulier aan de binnenkant van de vesten?
Alle woningen en handelszaken aan de binnenkant van de vesten zijn bereikbaar via de baan aan de binnenkant van de vesten. Er zijn ook zones voor laden en lossen.
Mogen alle automobilisten de straten aan de binnenkant gebruiken?
Ja, want zo rijd je in en uit de stad of bereik je de woningen en gebouwen aan de binnenkant van de vesten. Je bereikt en verlaat de straten aan de binnenkant van de vesten via een U-bocht van en naar de hoofdrijbaan aan de buitenkant. De vesten helemaal rondrijden aan de binnenkant, kan niet meer. Op verschillende plaatsen zijn er verkeersknips die worden gecontroleerd met een camera. Alléén hulpdiensten, taxi’s, bussen en op sommige plaatsen vergunninghouders mogen nog door die verkeersknips rijden.
Op de Zandpoortvest geldt een andere situatie. Daar mag je enkel rijden als je op de Zandpoortvest zelf moet zijn. Zo houden we die strook verkeersluw en veilig voor fietsers en voetgangers.
Komen er nieuwe verkeerslichten?
Op een paar recent vernieuwde verkeerslichten na, werden alle verkeerslichten eind 2022 vernieuwd. De nieuwe verkeerslichten zijn zoveel mogelijk conflictvrij en zijn dynamisch geregeld. Dat wil zeggen dat ze zich aanpassen aan de verkeersstromen. Bij drukker verkeer wordt het langer groen voor de drukste stroom.
Kunnen de hulpdiensten nog overal geraken?
Ja. Ook voor de hulpdiensten blijven alle woningen en handelszaken aan de binnenkant van de vesten bereikbaar via de baan aan de binnenkant van de vesten. Doordat deze delen van de vesten verkeersluw worden, kunnen ze hier zelfs beter ongehinderd door.
Verdwijnen er parkeerplaatsen op de vesten?
In de tijdelijke herinrichting blijft het totaal aantal parkeerplaatsen op de vesten bijna behouden. We zorgen ook voor parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Parkeerplaatsen verdwenen waar het nodig was voor betere fietspaden en verkeersveiligheid of voor toegankelijke busperrons. Op enkele plaatsen onthardden we, kwamen er terrasjes en spelelementen. Zo maken we de vesten aangenamer voor iedereen.
Voor het parkeerbeleid op langere termijn loopt een parkeerstudie. Daarin bekijken we hoe het parkeren in de binnenstad en op de vesten de komende jaren georganiseerd kan worden. We houden daarbij rekening met verschillende doelgroepen: bewoners, handelaren, werknemers, bezoekers…
Het uitgangspunt bij de studie is dat de nodige parkeerplaatsen gecompenseerd worden op een geclusterde manier (in parkings en/of parkeerclusters) boven- of ondergronds. Het is mogelijk dat een deel van de parkeerruimte betalend zal worden, maar ook rond tarieven is niets gekend totdat de volledige studie is afgerond.
Daarnaast zet Stad Mechelen uitgebreid in op deelmobiliteit. Autodelen onder particulieren wordt gestimuleerd en er zijn in de stad ondertussen verschillende commerciële aanbieders van deelwagens. Bovendien zal fietsen langs de vesten de komende jaren een pak aantrekkelijker en veiliger worden. Dat alles maakt dat de parkeerbehoefte die we nu langs de vesten zien niet noodzakelijk gelijk is aan de parkeerbehoefte die er over een aantal jaren zal zijn.
Zal het verkeer niet verschuiven van de vesten naar de woonwijken?
Het verkeer verplaatst zich vooral naar de Tangent, R6 en de steenwegen. Dat neemt niet weg dat er ook lokale verschuivingen zijn. Door circulatiemaatregelen in het centrum en enkele woonwijken halen we het mogelijke sluipverkeer eruit. Lokaal verkeer dat in de directe omgeving moet zijn, blijft uiteraard wel mogelijk.
In maart 2023 voerden we verkeerstellingen uit op verschillende locaties.
Zorgt het eenrichtingsverkeer niet voor meer autoverkeer op de vesten?
Door eenrichtingsverkeer worden de vesten minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. Dat verplaatst zich sneller en makkelijker via de Tangent, R6 of E19. Zo blijven de vesten alleen voor plaatselijke verkeer interessant.
Dit betekent dus lokaal een verbetering van de leefkwaliteit in de dichtstbevolkte delen van onze stad en een beter gebruik van het hoger wegennet.
In maart 2023 voerden we verkeerstellingen uit op verschillende locaties. Daaruit bleek dat het verkeer op de vesten is gedaald (tijdens de ochtend- en avondspits ongeveer -30 %) terwijl het verkeer op het hoger wegennet is toegenomen (de R6 +15 à 20% en E19 +5 à 6%). Doorgaand verkeer gebruikt dus vaker de wegen die daarvoor bedoeld zijn. Het aantal voertuigen dat de binnenstad in- en uitrijdt, blijft stabiel. Bekijk de resultaten in detail.
Is het eenrichtingsverkeer tijdelijk?
Nee, de verkeerscirculatie blijft zoals ze nu ingevoerd is. Door de invoering van eenrichtingsverkeer komt heel wat ruimte vrij. Die vullen we eerst tijdelijk in met groen en plekken voor ontmoeting, sport en spel. Ondertussen werken we aan een ontwerp voor de definitieve heraanleg van de vesten. Daarbij leggen we de vesten van gevel tot gevel volledig opnieuw aan. Als het ontwerp klaar is, krijgen de vesten vanaf eind 2025 een volledige make-over.
Wordt er geëvalueerd of bijgestuurd eens de nieuwe verkeerssituatie is ingevoerd?
Na de invoering van de nieuwe verkeerssituatie, deden we een uitgebreide evaluatie. Lees meer over die evaluatie
Waarom zijn er verkeersknips in de wijk Caputsteen?
De wijken Caputsteen en Mechelen-Noord kennen al langer problemen met doorgaand verkeer in woonstraten. Zonder extra maatregelen zou het eenrichtingsverkeer op de vesten bijkomende verkeersdruk veroorzaken in diezelfde straten. Het onderbreken van de routes voor doorgaand verkeer is de meest efficiënte manier om de woonwijken te ontlasten van dit verkeer. Doorgaand verkeer wordt daardoor verplicht om de hoofdwegen te gebruiken. Bovendien zijn de kruispunten met de fietsostrade ter hoogte van de spoorwegbrug veiliger.
Om het omrijden voor buurtbewoners te minderen, kunnen zij toelating aanvragen om de knip in de Kleine Nieuwedijkstraat of Sint-Gommarusstraat te passeren. Voor de mensen die het dichtst bij deze knips wonen, is de verandering namelijk het meest ingrijpend. Door een beperkte groep toelating te geven, houden we rekening met de leefbaarheid van de woonbuurten.
Lees meer over de verkeersknips in de wijk Caputsteen
Waarom worden verkeersknips aan de binnenkant van de vesten ingevoerd?
We voerden verkeersknips in op verschillende locaties aan de binnenkant van de vesten. Zo kan je langs de binnenkant van de vesten bijvoorbeeld niet meer van het Raghenoplein tot aan de Astridlaan rijden. Hierdoor beperken we de hoeveelheid verkeer aan de binnenkant van de vesten tot het verkeer dat daar of in de binnenstad een bestemming heeft. Bovendien zorgen we zo dat de kruispunten voor fietsers en voetgangers veel veiliger worden.
Doorgaand verkeer is door die verkeersknips niet meer mogelijk. Er is een uitzondering voor de bus, hulpdiensten, taxi’s en op sommige plaatsen vergunninghouders. Zij mogen wel nog door de verkeersknips rijden.
Hoe zit dat nu met die binnenste rijbaan? Bekijk het in de video.
Participatie en communicatie
Hoe blijf ik op de hoogte over dit project?
Via onze nieuwsbrief en Facebookpagina houden we je op de hoogte.
Kan ik mee nadenken over hoe de Nieuwe Vesten er zullen uitzien?
Dat kan zeker. Iedereen die in Mechelen woont, werkt of studeert kan mee nadenken over hoe we de plekken voor spelen, ontmoeten, sport en ontspanning invullen. Lees meer op denieuwevesten.be/denkmee. Op de hoogte blijven over wanneer en hoe je kan deelnemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.