
Veelgestelde vragen
Over het project
- Waarom vernieuwen we de vesten?
- Waarom is er gekozen voor eenrichtingsverkeer op de buitenste rijstroken?
- Hoe gaan de Nieuwe Vesten eruitzien?
- Verhoogt dit project de verkeersveiligheid?
- Wat is de Tangent?
- Welk effect zal de vernieuwing van de knooppunten Mechelen-Noord en -Zuid hebben op de vernieuwing van de vesten?
- Dragen de Nieuwe Vesten bij aan de klimaatambities van Stad Mechelen?
- Hoe past dit project in de mobiliteitsvisie van Stad Mechelen?
- Komt er een warmtenet op de vesten?
- Wordt er een milieueffectrapport (MER) opgemaakt?
- Waarom wordt de omgevingsvergunning na het milieueffectrapport ingediend?
- Welk effect heeft dit project op de ondernemers en handel en horeca in onze stad?
Over de verkeerstellingen
- Wanneer is er gemeten?
- Waarom is er in 2021 gemeten in oktober en in 2023 in maart?
- Hoe bepalen jullie de spitsuren voor de tellingen?
- Hoe kozen jullie de locaties voor de tellingen?
- Op de buitenring van de vesten is er een gemiddelde toename van verkeer van 15 à 20%. Welke gevolgen heeft dit voor de omwonenden?
- Is er meer verkeer in bepaalde straten in de binnenstad of omliggende wijken?
- Is er meer verkeer in de buurgemeentes door de nieuwe circulatie op de vesten?
- Leidt extra belasting op de R6 tot problemen in de doorstroming of aan de kruispunten met die R6?
- Zijn de steenwegen drukker geworden?
- Is er meer verkeer op de Battelsesteenweg?
- Welke oplossing werken jullie uit voor de filedruk aan het kruispunt Battelsesteenweg/N16?
- Zal er dan geen file meer zijn aan dat kruispunt?
- Wie zal dan concreet terug via de vesten naar de N16 mogen rijden?
- Is dit een permanente oplossing: worden de plannen voor de definitieve heraanleg aangepast?
- Heeft dit een impact op het kruispunt Antwerpsepoort?
- Waarom kan niet iedereen vanuit de Adegemstraat en Battelsesteenweg via de Olivetenvest naar de N16 rijden?
- Waarom kan dit pas in het najaar worden ingevoerd?
Over de werken
- Wanneer starten de werken?
- Gaan we vele jaren hinder tegemoet?
- Waarom worden de vesten niet meteen vernieuwd?
- Moeten er bomen verdwijnen voor de vernieuwing van de vesten?
- Waarom wordt het asfalt niet meteen op meer plekken opengebroken?
Over het verkeer
- De belangrijkste wijzigingen op een rij
- Wat verandert er voor de fietsers?
- Moet de bus ook omrijden?
- Kan ik de bus nog altijd op dezelfde plek nemen?
- Mogen er nog vrachtwagens rijden op de vesten?
- Wat als ik moet leveren bij een handelaar of particulier aan de binnenkant van de vesten?
- Mogen alle automobilisten de straten aan de binnenkant gebruiken?
- Komen er nieuwe verkeerslichten?
- Kunnen de hulpdiensten nog overal geraken?
- Verdwijnen er parkeerplaatsen op vesten?
- Zal het verkeer niet verschuiven van de vesten naar de woonwijken?
- Welke weg moet ik nemen naar huis, het werk, school, ...
- Zorgt het eenrichtingsverkeer niet voor meer autoverkeer op de vesten?
- Is het eenrichtingsverkeer tijdelijk?
- Wordt er geëvalueerd of bijgestuurd eens het eenrichtingsverkeer is ingevoerd?
- Waarom komen er verkeersknips in de wijk Caputsteen?
- Zijn er alternatieven voor de verkeersknips in de wijk Caputsteen?
- Waarom worden verkeersknips aan de binnenkant van de vesten ingevoerd?
- De bus, hulpdiensten en taxi's mogen wel door de verkeersknips rijden. Zijn er nog uitzonderingen?
Participatie en communicatie
- Hoe blijf ik op de hoogte over dit project?
- Kan ik mee nadenken over hoe de Nieuwe Vesten er zullen uitzien?
Over het project
Waarom vernieuwen we de vesten?
De vesten is een plek waar heel wat mensen wonen, werken en studeren. Toch zijn de vesten nu meer afgestemd op het verkeer dan op die mensen. Met het project de Nieuwe Vesten brengen Stad Mechelen en Agentschap Wegen en Verkeer daar verandering in. We maken van de vesten een plek:
- voor lokaal verkeer
- die groener is
- die veiliger is voor alle weggebruikers
- waar meer ruimte is voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer
- waar je ook kan sporten, spelen, ontspannen en elkaar ontmoeten
Lees meer over onze baanbrekende plannen.
Waarom is er gekozen voor eenrichtingsverkeer op de buitenste rijstroken?
Stad Mechelen en Agentschap Wegen en Verkeer kozen voor eenrichtingsverkeer omdat het de situatie op de weg eenvoudiger maakt. Eenvoudiger betekent in het verkeer ook veiliger. Fietsers en voetgangers moeten maar één in plaats van twee rijrichtingen oversteken. En ook voor gemotoriseerd verkeer wordt alles overzichtelijker.
Door het verkeer over de buitenkant van de vesten te sturen, kunnen we de binnenkant van die vesten beter laten aansluiten op onze binnenstad, waar het meeste nood is aan open ruimte. Aan de binnenkant van de vesten maken we plaats voor lokaal verkeer, maar ook om te sporten, spelen, ontspannen en elkaar te ontmoeten.
Waarom kozen we voor eenrichtingsverkeer in plaats van verkeer in twee richtingen? We leggen het uit in dit filmpje.
Hoe gaan de Nieuwe Vesten eruitzien?
De Nieuwe Vesten zullen er groener uitzien met meer plaats om te sporten, spelen, ontspannen en elkaar te ontmoeten. Fietsers hebben er dubbelrichtingsfietspaden en fietsstraten. Voetgangers hebben overal meer ruimte. De bus rijdt op de binnenkant van de vesten op grote delen over een busstrook. Aan de buitenkant rijdt het verkeer op twee rijstroken. Ook jij kan mee nadenken over hoe de Nieuwe Vesten er uiteindelijk zullen uitzien.
Verhoogt dit project de verkeersveiligheid?
Ja.
Door eenrichtingsverkeer in te voeren wordt de situatie op de weg en de kruispunten veel eenvoudiger.
Voor voetgangers is er overal voldoende ruimte om te wandelen. Fietsers hebben dubbelrichtingsfietspaden of fietsstraten.
De kruispunten zijn zoveel mogelijk conflictvrij. Daarbij krijgen voetgangers en fietsers apart groen licht. Zonder dat bijvoorbeeld afslaande automobilisten ook groen krijgen.
Wat is de Tangent?
De Tangent verbindt de E19, de Brusselsesteenweg, Leuvensesteenweg en de N15 aan het Douaneplein. De Tangent zorgt ervoor dat dit verkeer niet langer via de vesten moet rijden. Meer informatie lees je op mechelen.be/tangent.
Welk effect heeft de herinrichting van de knooppunten Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid op de vernieuwing van de vesten?
Mechelen-Noord en -Zuid zijn erg drukke verkeersknooppunten die de grote verkeersstromen steeds moeilijker kunnen slikken. Dat veroorzaakt vooral in de spits verkeershinder, zowel op de E19 als op de omliggende wegen. Daarom onderzoekt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in de studie ‘Ontknoping van Mechelen’ hoe een herinrichting van beide knooppunten de doorstroming, verkeersafwikkeling, veiligheid en ruimtelijke inrichting kan verbeteren, en welke concrete aanpassingen hiervoor nodig zijn. AWV bestudeert ook of extra ruimte en verbindingen voorzien kunnen worden voor voetgangers, fietsers, én voor natuur en dieren.
Bij de herinrichting van beide knooppunten komt er een weg die Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid met elkaar verbindt. Hierdoor verdwijnt er nog meer doorgaand verkeer op de vesten. In 2022 startte het studiewerk voor het voorontwerp van beide knooppunten. De werken beginnen in 2027. Lees meer op wegenenverkeer.be.
Dragen de Nieuwe Vesten bij aan de klimaatambities van Stad Mechelen?
Ja. De Nieuwe Vesten dragen op verschillende manieren bij aan het realiseren van de klimaatambities van Stad Mechelen. In totaal komt er op de Nieuwe Vesten 5 hectare groen bij ofwel 2 keer de oppervlakte van de Kruidtuin. Tegen 2033 moeten er op de vesten onder andere 2000 nieuwe bomen aangeplant zijn. Dat betekent niet alleen verkoeling tijdens warme zomermaanden maar ook dat we ons beter wapenen tegen droogte en overstromingen. Want door te ontharden kan er meer regenwater in de bodem sijpelen. Bovendien stimuleren we zo de biodiversiteit in onze stad.
Stad Mechelen grijpt de vernieuwing van de vesten ook aan om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor de aanleg van een warmtenet. Zo zouden (appartements)gebouwen en wijken rond de vesten op een duurzame manier kunnen verwarmd worden.
Daarnaast willen we met de aanleg van nieuwe dubbelrichtingsfietspaden en aangename wandelruimte meer mensen stimuleren om zich met de fiets of te voet te verplaatsen. Veilige oversteekplaatsen zorgen er bovendien voor dat meer mensen fietsen en wandelen ook een veilige keuze vinden. Die duurzame mobiliteit moet samen met de vergroening van de vesten ook zorgen voor minder geluidshinder en een betere luchtkwaliteit.
Hoe past dit project in de mobiliteitsvisie van Stad Mechelen?
De aanleg van de Tangent geeft ons de kans onze stadsring opnieuw de rol te geven waarvoor hij bedoeld is: een verdeelweg naar het centrum en de wijken rond de stad. We zorgen ervoor dat lokaal verkeer op haar bestemming raakt. Met dynamische verkeerslichten regelen we dat verkeer bovendien op een slimme manier. Doorgaand verkeer sturen we niet naar de Tangent, R6 en E19.
Tegelijk kunnen we langs de volledige vesten veilige en kwalitatieve fietsinfrastructuur aanleggen. Bovendien zal het verkeer er voor fietsers en voetgangers veiliger worden. Want door alle autoverkeer over de buitenste rijstroken te sturen, wordt de verkeerssituatie overal eenvoudiger. Eenvoudiger staat in het verkeer garant voor veiliger. En ook het oversteken maken we veiliger met conflictvrije kruispunten. Daarbij krijgen voetgangers en fietsers eerst groen licht. Pas daarna kunnen automobilisten afslaan.
Komt er een warmtenet op de vesten?
Stad Mechelen grijpt de vernieuwing van de vesten aan om te onderzoeken of er op de vesten een warmtenet kan komen. Met een warmtenet verwarm je (appartements)gebouwen of zelfs volledige wijken op een duurzame manier. Want met zo’n net maak je gebruik van aardwarmte of restwarmte uit industrie. Zo hoef je niet langer gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Want die zijn eindig en daarom ook minder goed voor het klimaat. Het onderzoek rond de aanleg van een warmtenet verloopt via het project Klimaatwijken. Je leest er alles over op de website van Stad Mechelen.
Wordt er een milieueffectrapport (MER) opgemaakt?
Ja. In een milieueffectrapport onderzoeken specialisten de effecten van het project op mens en milieu. Dat rapport wordt in het najaar van 2023 ingediend. Die aanvraag is nodig om de werken voor de definitieve vernieuwing van de vesten te mogen uitvoeren. We informeren je ook over de inhoud van dat rapport. In diezelfde periode loopt er een openbaar onderzoek waarin je alle documenten ook kan inkijken.
Waarom wordt de omgevingsvergunning na het milieueffectrapport ingediend?
Op die manier kunnen we de adviezen van het milieueffectrapport integreren in het definitief ontwerp. Mogelijks krijgen we in het eindadvies voor dat rapport nog de vraag om bijkomende maatregelen te nemen. Die moeten we dan nog uitwerken in de plannen en meenemen in de aanvraag voor de omgevingsvergunning.
Welk effect heeft dit project op de ondernemers, handel en horeca in onze stad?
Van bij de start van het project hebben we deze groep over iedere stap goed geïnformeerd. Via Mechelen MeeMaken, UNIZO en VOKA is deze groep ook vertegenwoordigd in onze Baanbrekers+. We horen vanuit die groep soms negatieve maar ook veel positieve signalen.
Ook de cijfers die we met de stad verzamelen, tonen aan dat er geen daling is van het aantal bezoekers in de stad. Onze stad trekt weer net zoveel bezoekers als voor de coronaperiode.
Over de verkeerstellingen
Wanneer is er gemeten?
De eerste meting gebeurde in oktober 2021. De tweede meting in maart 2023.
Waarom is er in 2021 gemeten in oktober en in 2023 in maart?
Oktober en maart zijn allebei de meest representatieve maanden als het gaat om verkeersdrukte: geen grote vakantieperiodes en minder kans op zeer slecht of zeer goed weer. We deden de tweede meting in maart om het ontwerp voor definitieve vernieuwing nog te kunnen verfijnen moest dat nodig zijn, voor we het milieueffectrapport indienen. Op basis van deze eerste resultaten, is dat nog niet nodig gebleken.
Hoe bepalen jullie de spitsuren voor de tellingen?
De analyse van de tellingen gebeurt telkens voor het drukste uur van de ochtend- en avondspits. Dat drukste uur wordt bepaald op basis van de metingen. De metingen gebeurden telkens over meerdere uren voor en na het effectieve spitsmoment.
Hoe kozen jullie de locaties voor de tellingen?
De locaties van de tellingen zijn gekozen op basis van een goede spreiding van de tellingen om een volledig beeld te hebben, en op basis van het verkeersmodel. Vooraf aan het project analyseerden we via het Vlaams Verkeersmodel wat de effecten zouden zijn van de nieuwe verkeerscirculatie op de vesten in 2030. Die rapporten kan je bekijken op www.denieuwevesten.be/downloads. Zo meten we vooral op de punten waar er veranderingen verwacht werden.
Op de buitenring van de vesten is er een gemiddelde toename van verkeer van 15 à 20%. Welke gevolgen heeft dit voor de omwonenden?
Wat hiervan de effecten zijn op bijvoorbeeld geluidsbelasting en milieu, wordt onderzocht in het milieueffectrapport (MER) voor de definitieve heraanleg. De MER-procedure zal in het najaar van 2023 starten. Daarnaast zal ook voor deze bewoners hun directe omgeving bij de definitieve heraanleg sterk opwaarderen met onder andere veel meer groene ruimte. Al deze elementen worden mee bestudeerd in de MER.
Is er meer verkeer in bepaalde straten in de binnenstad of omliggende wijken?
Vandaag zijn de eerste resultaten van de verkeerstellingen bekend. We voerden nog verkeerstellingen uit in kleinere straten in de binnenstad en daarbuiten om mogelijke sluiproutes in beeld te brengen. Die gegevens worden nog verder geanalyseerd en in het najaar bekendgemaakt.
Is er meer verkeer in de buurgemeentes door de nieuwe circulatie op de vesten?
We voerden tellingen uit in de Meidoornstraat in Sint-Katelijne-Waver. Samen met de Borgersteinlei is dat een veelgebruikte route tussen de Mechelsesteenweg en IJzerenveld. Daar is een toename van 35% van de Mechelsesteenweg richting IJzerenveld. Hierover zijn we in overleg met de gemeente Sint-Katelijne-Waver.
In andere gemeentes voerden we geen tellingen uit. Vooraf aan het project analyseerden we via het Vlaams Verkeersmodel wat de effecten zouden zijn van de nieuwe verkeerscirculatie op de vesten in 2030. Die rapporten kan je bekijken op www.denieuwevesten.be/downloads. Daaruit kwamen geen grote verschuivingen van verkeer in andere gemeentes naar voor.
Leidt extra belasting op de R6 tot problemen in de doorstroming of aan de kruispunten met die R6?
De resultaten tonen aan dat de R6 meer gebruikt wordt (+15 à 20%). En dat is goed: het doorgaand verkeer gebruikt het hogere wegennet dat daarvoor bedoeld is. Dat leidt vandaag niet tot een overbelasting van de R6. Alleen aan de rotonde met de Berlaarbaan versterkt het de fileopbouw die er al was. Ook de Tangent speelt daarin vermoedelijk een rol. We onderzoeken samen met de gemeente Sint-Katelijne-Waver welke oorzaken hier aan de basis liggen.
Zijn de steenwegen drukker geworden?
Er zijn verschuivingen naar de uiteinden van de steenwegen. Meestal minder verkeer aan de kant van de vesten, meer aan de aansluitingen op R6 en N16. Op enkele plekken veroorzaakt dit langere wachtrijen. Soms zijn die wachtrijen te lang. Er wordt bekeken met welke maatregelen we die wachtrijen kunnen aanpakken.
Is er meer verkeer op de Battelsesteenweg?
Op het uiteinde van de Battelsesteenweg aan de N16 is het drukker geworden. De aansluiting met de vesten is dan weer rustiger dan vroeger.
Welke oplossing werken jullie uit voor de filedruk aan het kruispunt Battelsesteenweg/N16?
Om dat kruispunt te ontlasten, zullen bewoners rond de omgeving van de Battelsesteenweg opnieuw via de vesten naar het kruispunt met de Antwerpsepoort kunnen rijden. We starten nu met de uitwerking van die maatregel. Ten vroegste in het najaar zal dat gerealiseerd kunnen worden. Betrokken bewoners zullen nog verder geïnformeerd worden. En uiteraard communiceren we hierover ook in detail via de kanalen van de vesten. Het is een tijdelijke maatregel op initiatief van Stad Mechelen waarmee we op redelijk korte termijn het kruispunt kunnen ontlasten. Ondertussen zoeken we naar een duurzame oplossing voor een betere doorstroming van het kruispunt van de Battelsesteenweg met de N16. De plannen voor de definitieve vernieuwing van de Olivetenvest en Guido Gezellelaan worden niet aangepast.
Zal er dan geen file meer zijn aan dat kruispunt?
Door bewoners van de omgeving Battelsesteenweg de mogelijkheid te geven om ook via de vesten naar de N16 te rijden, verdelen we het verkeer op de Battelsesteenweg. File kunnen we hiermee niet wegnemen: de N16 blijft een belangrijke verbindingsweg die vroeger ook al een hoge filedruk kende. Maar we kunnen het kruispunt met deze maatregel wel verlichten.
Wie zal dan concreet terug via de vesten naar de N16 mogen rijden?
Dat zullen de bewoners uit de zone tussen deze grenzen zijn: het Zennegat (noorden), Dijle (oosten), vesten (zuiden) en vaart (westen). Dit moet nog concreet verder uitgewerkt worden. Bewoners zullen zich moeten registeren. Een ANPR-camera zal het verkeer op de Olivetenvest controleren.
Is dit een permanente oplossing: worden de plannen voor de definitieve heraanleg aangepast?
Dit is een tijdelijke maatregel op initiatief van Stad Mechelen om op redelijk korte termijn de druk van het kruispunt Battelsesteenweg/N16 te kunnen ontlasten. Ondertussen zoeken we naar een duurzame oplossing voor een betere doorstroming van het kruispunt van de Battelsesteenweg met de N16. De plannen voor de definitieve vernieuwing van de Olivetenvest en Guido Gezellelaan worden niet aangepast.
Heeft dit een impact op het kruispunt Antwerpsepoort?
Het kruispunt zal meer verkeer moeten verwerken, wat een impact kan hebben op de drukte aan dat kruispunt en de wegen die daarop aansluiten. Na invoering van de maatregelen, monitoren we de situatie natuurlijk van nabij op.
Waarom kan niet iedereen vanuit de Adegemstraat en Battelsesteenweg via de Olivetenvest naar de N16 rijden?
Met de Nieuwe Vesten willen we meer veiligheid creëren voor alle weggebruikers door bijvoorbeeld conflictvrije kruispunten en brede fietspaden. Daarnaast is een vlotte doorstroming van De Lijn zeer belangrijk. Die doelstellingen kunnen we niet realiseren op de Olivetenvest en Guido Gezellelaan als er nog meer verkeer via die wegen naar de N16 rijdt. Daarenboven zal dit de druk op het kruispunt van de Antwerpsepoort verhogen, wat meer file zal veroorzaken op de wegen die daarop aansluiten: N16, Tinellaan en Van Kesbeeckstraat.
Waarom kan dit pas in het najaar worden ingevoerd?
Er moet nog heel wat studie- en voorbereidingswerk gebeuren voor we de maatregel kunnen invoeren. De signalisatie en verkeerslichten op de kruispunten aan zowel Battelsesteenweg als Antwerpsepoort moeten aangepast worden, zodat ze nog steeds conflictvrij functioneren. Een regeling met vergunningshouders vraagt ook specifieke reglementering die moet opgemaakt worden. Daarnaast moeten er ANPR-camera’s voorzien worden, bewoners goed geïnformeerd worden, vergunningen worden uitgereikt, enzovoort.
Over de werken
Wanneer starten de werken?
In 2022 werd het eenrichtingsverkeer ingevoerd op de volledige vesten.
Met tijdelijke maatregelen duiden we aan de binnenkant van de vesten de busstrook, fietspaden en fietsstraten, de voetpaden en de extra vrijgekomen ruimte aan. Daarna gaan we de vesten stuk voor stuk grondig vernieuwen.
In het najaar van 2025 starten we met de vernieuwing van de vesten aan de Antwerpsepoort en tussen het Raghenoplein en de Brusselpoort. Daarna pakken we de volgende stukken aan tot we in 2033 de volledige vesten vernieuwd hebben.
Gaan we vele jaren hinder tegemoet?
De werken voor de definitieve herinrichting zullen heel anders verlopen dan die voor de tijdelijke herinrichting. Dan gaan we bijvoorbeeld langer op één plek werken waardoor de eventuele hinder veel meer geconcentreerd zal zijn op die locatie. Daarnaast blijft de verkeerscirculatie hoe ze is, een paar verbeteringen niet uitgesloten. Dat maakt dat ook de informatie en communicatie over die werven veel behapbaarder zal zijn. Vanzelfsprekend gaan we ook over die werken opnieuw communiceren met bv. bewonersbrieven.
Waarom worden de vesten niet meteen vernieuwd?
De invoering van het eenrichtingsverkeer sloot het liefst zo kort mogelijk aan op de opening van de Tangent. Het doorgaand verkeer sturen we zo naar de Tangent, R6 en E19. Hoe sneller mensen die nieuwe routes gewoon worden, hoe sneller de vesten opnieuw een weg kunnen worden voor lokaal verkeer. Een weg die veiliger is en waar ruimte is voor de auto, maar ook voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer.
Daarnaast willen we buurtbewoners en geïnteresseerden mee laten nadenken over de invulling van de vrijgekomen ruimte op de vesten. Daarom nemen we de nodige tijd om de vesten stuk voor stuk te vernieuwen.
Moeten er bomen verdwijnen voor de vernieuwing van de vesten?
De bestaande bomen blijven zoveel mogelijk behouden. Voor we de vesten definitief vernieuwen, voeren we een bomenstudie uit. Daarin onderzoeken we bijvoorbeeld of de bomen nog gezond zijn en of ze, als dat nodig is, verplaatst kunnen worden. Bovendien willen we de vesten groener maken. Om dat te doen, zullen we heel wat nieuwe bomen aanplanten.
Wordt er een archeologisch onderzoek uitgevoerd?
Er werd al een uitgebreid archeologisch vooronderzoek gedaan (dat vind je als bijlage terug bij de startnota). Hierdoor weten we vooraf redelijk goed waaraan we ons tijdens de uitvoering kunnen verwachten en kunnen we hier dus al op inspelen. Dat wil niet zeggen dat het is uitgesloten dat er tijdens de werken alsnog onverwachte zaken kunnen opduiken.
Waarom wordt het asfalt niet meteen op meer plekken opengebroken?
De Nieuwe Vesten moeten groener zijn. Dat betekent inderdaad asfalt wegnemen of ‘ontharden’. In totaal komt er 5 hectare groen ofwel 2 keer de oppervlakte van de Kruidtuin bij. Toch breken we de baan op veel plaatsen pas open als we beginnen met de definitieve vernieuwing van de vesten. Zo zorgen we ervoor dat we het verkeer tijdens die werken vlot langs de werf kunnen omleiden.
Wordt er in afwachting van de definitieve vernieuwing al ingezet op een meer kwalitatieve inrichting van de vesten?
We bekijken nog waar we extra kunnen ontharden en de kwaliteit en beleving van de openbare ruimte kunnen verbeteren. Het wegwerken van knelpunten en het opwaarderen van de openbare ruimte zien we als een continu proces.
Over het verkeer
De belangrijkste wijzigingen op een rij
Er veranderde heel wat voor het verkeer op en rond de vesten. We zetten de belangrijkste wijzigingen nog eens op een rij. Of bekijk onderstaande video.
Wat verandert er voor de fietsers?
Fietsers kunnen aan de binnenkant van de vesten over dubbelrichtingsfietspaden en fietsstraten rijden. De fietspaden en fietsstraten aan de buitenkant van de vesten blijven vandaag behouden. Bij de definitieve vernieuwing komt er aan de buitenkant zoveel mogelijk een dubbelrichtingsfietspad.
Het oversteken van de vesten is overal veiliger. De kruispunten op de vesten zijn nu zoveel mogelijk conflictvrij. Daarbij krijgen voetgangers en fietsers enerzijds, en automobilisten anderzijds apart groen licht. Zodat afslaande auto’s en rechtdoor rijdende fietsers elkaar niet meer kruisen.
Moet de bus ook omrijden?
Nee, de bus blijft in beide richtingen rijden. Op de buitenkant van de vesten deelt de bus de weg met het autoverkeer. Aan de binnenkant van de vesten krijgt de bus zoveel mogelijk een aparte busbaan.
Kan ik de bus nog altijd op dezelfde plek nemen?
Alle bushaltes op de vesten blijven bestaan. Sommige haltes kunnen een paar meter opschuiven doordat we de vesten anders gaan inrichten. Bij de tijdelijke herinrichting werden de bushaltes al verhoogd zodat reizigers makkelijker in- en uitstappen. Ook bij de definitieve vernieuwing voorzien we overal comfortabele en veilige opstapplaatsen.
Mogen er nog vrachtwagens rijden op de vesten?
Ja. Vrachtverkeer rijdt net als het autoverkeer in één richting op de buitenkant van de vesten. Voor leveringen aan de binnenkant van de vesten kunnen ze de baan aan de binnenkant van de vesten oprijden. Er zijn ook verschillende zones voor laden en lossen.
Wat als ik moet leveren bij een handelaar of particulier aan de binnenkant van de vesten?
Alle woningen en handelszaken aan de binnenkant van de vesten blijven bereikbaar via de baan aan de binnenkant van de vesten. Er zijn ook zones voor laden en lossen.
Mogen alle automobilisten de straten aan de binnenkant gebruiken?
Ja, want zo rijd je in en uit de stad of bereik je de woningen en gebouwen aan de binnenkant van de vesten. Je bereikt en verlaat de straten aan de binnenkant van de vesten via een U-bocht van en naar de hoofdrijbaan aan de buitenkant. De vesten helemaal rondrijden aan de binnenkant, kan niet meer. Op verschillende plaatsen zijn er verkeersknips die worden gecontroleerd met een camera. Alléén hulpdiensten, taxi’s en bussen mogen nog door die verkeersknips rijden.
Op de Zandpoortvest geldt een andere situatie. Daar mag je enkel rijden als je op de Zandpoortvest zelf moet zijn. Zo houden we die strook verkeersluw en veilig voor fietsers en voetgangers.
Komen er nieuwe verkeerslichten?
Op een paar recent vernieuwde verkeerslichten na, werden alle verkeerslichten eind 2022 vernieuwd. De nieuwe verkeerslichten zijn zoveel mogelijk conflictvrij en zijn dynamisch geregeld. Dat wil zeggen dat ze zich aanpassen aan de verkeersstromen. Bij drukker verkeer wordt het langer groen voor de drukste stroom.
Kunnen de hulpdiensten nog overal geraken?
Ja. Ook voor de hulpdiensten blijven alle woningen en handelszaken aan de binnenkant van de vesten bereikbaar via de baan aan de binnenkant van de vesten. Doordat deze delen van de vesten verkeersluw worden, kunnen ze hier zelfs beter ongehinderd door.
Verdwijnen er parkeerplaatsen op de vesten?
In de tijdelijke herinrichting blijft het totaal aantal parkeerplaatsen op de vesten bijna behouden. We zorgen ook voor parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Parkeerplaatsen verdwenen waar het nodig was voor betere fietspaden en verkeersveiligheid of voor toegankelijke busperrons. Op enkele plaatsen onthardden we, kwamen er terrasjes en spelelementen. Zo maken we de vesten aangenamer voor iedereen.
Voor het parkeerbeleid op langere termijn loopt een parkeerstudie. Daarin bekijken we hoe het parkeren in de binnenstad en op de vesten de komende jaren georganiseerd kan worden. We houden daarbij rekening met verschillende doelgroepen: bewoners, handelaren, werknemers, bezoekers…
Het uitgangspunt bij de studie is dat de nodige parkeerplaatsen gecompenseerd worden op een geclusterde manier (in parkings en/of parkeerclusters) boven- of ondergronds. Het is mogelijk dat een deel van de parkeerruimte betalend zal worden, maar ook rond tarieven is niets gekend totdat de volledige studie is afgerond.
Daarnaast zet Stad Mechelen uitgebreid in op deelmobiliteit. Autodelen onder particulieren wordt gestimuleerd en er zijn in de stad ondertussen verschillende commerciële aanbieders van deelwagens. Bovendien zal fietsen langs de vesten de komende jaren een pak aantrekkelijker en veiliger worden. Dat alles maakt dat de parkeerbehoefte die we nu langs de vesten zien niet noodzakelijk gelijk is aan de parkeerbehoefte die er over een aantal jaren zal zijn.
Zal het verkeer niet verschuiven van de vesten naar de woonwijken?
Het verkeer verplaatst zich vooral naar de Tangent, R6 en de steenwegen. Dat neemt niet weg dat er ook lokale verschuivingen zijn. Door circulatiemaatregelen in het centrum en enkele woonwijken halen we het mogelijke sluipverkeer eruit. Lokaal verkeer dat in de directe omgeving moet zijn, blijft uiteraard wel mogelijk.
In maart 2023 voerden we verkeerstellingen uit op verschillende locaties. In mei 2023 verwachten we hiervan de resultaten.
Zorgt het eenrichtingsverkeer niet voor meer autoverkeer op de vesten?
Door eenrichtingsverkeer worden de vesten minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. Dat verplaatst zich sneller en makkelijker via de Tangent, R6 of E19. Zo blijven de vesten alleen voor plaatselijke verkeer interessant.
De verkeersmodellen in de startnota tonen aan dat er een sterke afname van het verkeer in het centrum en op de vesten zal zijn, een toename op de R6 en de Tangent. Dit betekent dus lokaal een verbetering van de leefkwaliteit in de dichtstbevolkte delen van onze stad, een beter gebruik van het hoger wegennet en globaal een positief effect voor het klimaat.
In maart 2023 voerden we verkeerstellingen uit op verschillende locaties. In mei 2023 verwachten we hiervan de resultaten.
Is het eenrichtingsverkeer tijdelijk?
Nee, de verkeerscirculatie blijft zoals ze nu ingevoerd is. Door de invoering van eenrichtingsverkeer komt heel wat ruimte vrij. Die vullen we eerst tijdelijk in met groen en plekken voor ontmoeting, sport en spel. Ondertussen werken we aan een ontwerp voor de definitieve heraanleg van de vesten. Daarbij leggen we de vesten van gevel tot gevel volledig opnieuw aan. Als het ontwerp klaar is, krijgen de vesten vanaf eind 2025 een volledige make-over.
Wordt er geëvalueerd of bijgestuurd eens het eenrichtingsverkeer is ingevoerd?
Na de invoering van het eenrichtingsverkeer zullen we de situatie op de weg in het oog houden. In het voorjaar van 2023 voeren we tellingen uit op verschillende locaties in en buiten Mechelen. Dat deden we ook in oktober 2021. Zo kunnen we vergelijken met de verkeerssituatie voor het eenrichtingsverkeer. Waar nodig sturen we de verkeerssituatie bij.
In mei of juni 2023 lanceren we een bevraging over de herinrichting van de vesten. Die bevraging werd ook voor de heraanleg met tijdelijke maatregelen gedaan en peilt naar de ervaringen van de verschillende weggebruikers en de bewoners van de vesten. Met die resultaten hopen we al de eerste tendensen in de beleving van de weggebruikers en directe omwonenden te zien na de tijdelijke heraanleg van de vesten. Tegelijk levert het waardevolle input waarmee we het definitief ontwerp nog kunnen optimaliseren. Op de hoogte blijven? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief.
Waarom zijn er verkeersknips in de wijk Caputsteen?
De wijken Caputsteen en Mechelen-Noord kennen al langer problemen met doorgaand verkeer in woonstraten. Zonder extra maatregelen zou het eenrichtingsverkeer op de vesten bijkomende verkeersdruk veroorzaken in diezelfde straten. Het onderbreken van de routes voor doorgaand verkeer is de meest efficiënte manier om de woonwijken te ontlasten van dit verkeer. Doorgaand verkeer wordt daardoor verplicht om de hoofdwegen te gebruiken. De Tangent en de R6 nemen hun functie voor het bovenlokaal verkeer op en zorgen voor een goede bereikbaarheid van de wijken voor bestemmingsverkeer. Bovendien zijn de kruispunten met de fietsostrade ter hoogte van de spoorwegbrug veiliger. Lees meer over de verkeersknips in de wijk Caputsteen
Zijn er alternatieven voor de verkeersknips in de wijk Caputsteen?
We onderzochten of we ook op andere manieren sluipverkeer uit de wijk Caputsteen kunnen houden. Dat deden we onder meer samen met de Baanbrekers+, waarin verschillende buurtcomités uit de wijk vertegenwoordigd zijn. Uit verschillende gesprekken en verder onderzoek, kwamen geen betere alternatieven voor de verkeersknips.
Ook ANPR-camera’s, die bepaalde wagens wel en anderen niet toelaten, bleken geen beter alternatief. Wie mag dan wel en wie mag niet door de knips rijden? En mogen bezoekers van bewoners door? Werknemers? Met de huidige verkeersknips kiezen we voor een duidelijke verkeersmaatregel die voor iedereen gelijk is.
Waarom worden verkeersknips aan de binnenkant van de vesten ingevoerd?
We voerden verkeersknips in op verschillende locaties aan de binnenkant van de vesten. Zo kan je langs de binnenkant van de vesten bijvoorbeeld niet meer van het Raghenoplein tot aan de Astridlaan rijden. Hierdoor beperken we de hoeveelheid verkeer aan de binnenkant van de vesten tot het verkeer dat daar of in de binnenstad een bestemming heeft. Bovendien zorgen we zo dat de kruispunten voor fietsers en voetgangers veel veiliger worden.
Doorgaand verkeer is door die verkeersknips niet meer mogelijk. Er is een uitzondering voor de bus, hulpdiensten en taxi’s. Zij mogen wel nog door de verkeersknips rijden.
Hoe zit dat nu met die binnenste rijbaan? Bekijk het in de video.
De bus, hulpdiensten en taxi's mogen wel door de verkeersknips rijden. Zijn er nog uitzonderingen?
Nee, alleen officiële taxi’s, hulpdiensten en (school)bussen mogen door. Dat zijn categorieën van vervoer die ook in de wetgeving duidelijk zijn afgebakend. Buiten dat kader om, is het moeilijk om objectief vast te stellen wie wel en niet door de knips mag rijden.
Taxi’s, hulpdiensten en (school)bussen zijn bovendien zeer herkenbaar voor andere weggebruikers. Als gewone voertuigen uitzonderingen krijgen, kan dat verwarring veroorzaken bij andere automobilisten. Een thuisverpleger die bijvoorbeeld met zijn eigen wagen onderweg is en door een knip rijdt, is voor andere automobilisten een gewone wagen. Meer wagens zullen de auto volgen. Door geen uitzonderingen toe te laten, maken we de situatie duidelijk voor alle weggebruikers. Bovendien houden we de binnenbaan van de vesten op die manier autoluw. Dat is veiliger voor fietsers en voetgangers.
Participatie en communicatie
Hoe blijf ik op de hoogte over dit project?
Via onze nieuwsbrief en Facebookpagina houden we je op de hoogte.
Kan ik mee nadenken over hoe de Nieuwe Vesten er zullen uitzien?
Dat kan zeker. Iedereen die in Mechelen woont, werkt of studeert kan mee nadenken over hoe we de plekken voor spelen, ontmoeten, sport en ontspanning invullen. Lees meer op denieuwevesten.be/denkmee. Op de hoogte blijven over wanneer en hoe je kan deelnemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.