Kruispunt Nekkerspoel
Ook aan Nekkerspoel vond je in het verleden een stadspoort. Het idee van de poort naar de stad roepen we opnieuw op door de omgeving het dichtst bij die stad in te richten als een plein. Op dat plein leggen we de rijstroken voor de bussen die uit de Keizerstraat komen naast elkaar. Zo blijft er meer ruimte voor fietsers en voetgangers of om het plein te gebruiken.
De locatie van het fietspad maakt dat er op het plein bomen moeten verdwijnen. Die vervangen we allemaal door nieuwe bomen op andere plekken. Ook op het kruispunt van de Zandpoortvest, N15 en Nekkerspoelstraat kunnen we een aantal nieuwe bomen planten.
Fietsostrade
Voor we het ontwerp voor het kruispunt kunnen afwerken, moet er een oplossing zijn voor de verbinding tussen de fietsostrade langs de Tangent en de fietsostrade langs de spoorweg. Pas dan kunnen we bekijken hoe alle verkeer op dit kruispunt best functioneert.
De fietssnelweg F1 verbindt Antwerpen met Brussel en loopt via Nekkerspoel. Tussen het station Nekkerspoel en de Tangent is de fietssnelweg hier niet conform de richtlijnen. Het moet veiliger en comfortabeler voor fietsers.
Op dit moment loopt een studie om deze missing link op te lossen met een fietsbrug over de Nekkerspoelstraat en N15. We onderzoeken nog 2 scenario’s.
Scenario 1
De fietsostrade vanuit Antwerpen ligt parallel aan de sporen. Met een fietsbrug gaat het over de Nekkerspoelstraat. Net voor het kruispunt splitst het pad zich in enerzijds een fietssnelweg richting Tangent, anderzijds een lokaal fietspad richting Zandpoortvest.
Richting Tangent gaat het via een fietsboog naar beneden. Vervolgens loopt het door de noordelijke koker van de N15-tunnel om zo aan te takken met het fietspad van de Tangent. Dit pad wordt ingericht als een fietssnelweg.
Richting Zandpoortvest gaat het pad met een brug over de N15 en daalt dan af naar de Zandpoortvest. Dit is een lokaal fietspad.
Dit scenario is technisch zeer uitdagend. Verder onderzoek moet uitwijzen of het haalbaar is om het in te passen tussen de bestaande bruggen.
Scenario 2
In dit scenario blijft de fietssnelweg parallel aan de sporen lopen tot en met de oversteek met de N15. Na de oversteek daalt het in een rechte lijn. Beneden splitst het pad zich: rechtdoor via het fietspad van de Zandpoortvest of via een nieuwe fietstunnel onder de sporen richting Tangent.
Verder onderzoek moet uitwijzen of de tunnel onder de sporen technisch en financieel haalbaar is. Een spoortunnel is erg duur en bij de bouw moet het spoorverkeer een tijd stilgelegd of afgeleid worden.