Zandpoortvest
Hoe ziet het eruit?
© Sweco/BUUR
Scholen, horeca en handel: de Scholenboulevard op de Zandpoortvest wordt na de heraanleg een levendige plek in de stad. Studenten, scholieren en Mechelaars vertoeven hier aangenaam op de terrassen.
De kant verst van de stad krijgt de uitstraling van een groene boulevard.
Aan de kant dichtst bij de stad geven de nieuwe fietsstraat, terraszone en het voetpad de voetgangers heel wat wandelruimte.
Over de volledige lengte van de Zandpoortvest planten we nieuwe bomen aan. Die bomen planten we in de groenstroken tussen het fietspad en de rijweg aan de kant verst van de stad. En in de groenstroken tussen de busbaan en het woonerf aan de kant dichtst bij de stad.
© Sweco/BUUR
De vele nieuwe bomen in de groenvakken bij de terrassen zorgen voor schaduw en verkoeling. Grotere bomen vangen in de zomer beter de hitte op en zorgen voor meer biodiversiteit. Ze geven bijvoorbeeld een plek aan insecten.
Op de Zandpoortvest staan sierpeerbomen. Bij de heraanleg moeten een aantal van die bomen plaatsmaken voor bijvoorbeeld fiets- of voetpaden. In een bomenstudie onderzochten we de kwaliteit van alle bomen op de vesten. Hier gaat het om jongere bomen die door hun beperkte groeiruimte weinig kans hebben om tot gezonde bomen uit te groeien. Daarom kiezen we ervoor om die bomen te verwijderen.
De weg dichtst bij de stad richten we in als woonerf. Dat maken we zichtbaar door de weg niet als een doorlopende asfaltstrook aan te leggen. We werken met materialen die duidelijk aantonen dat deze plek gericht is op mensen en trager verkeer.
De rijstroken verst van de stad leggen we aan in asfalt.
Hoe verloopt het verkeer?
Fietsers en voetgangers
Het fietspad aan de kant verst van de stad wordt over de volledige lengte een dubbelrichtingsfietspad.
De kant dichtst bij de stad richten we in als een fietsstraat met woonerfkarakter: een plaats voor fietsers, voetgangers en auto’s. Fietsers fietsen er in 2 richtingen. Voor voetgangers is er een breed nieuw voetpad. De auto is er te gast en mag fietsers niet inhalen. Net als vandaag is de maximumsnelheid er 30 kilometer per uur.
Op maximaal 50 meter van elke woning komen fietsbeugels waar je je fiets kan stallen. Bij de heraanleg zullen ze per 4 of per 10 gebundeld zijn. Bij drukker bezochte plaatsen komen er meer. De precieze plekken leggen we vast bij het maken van de definitieve plannen.
Bussen
De busbaan die nu nog aan de kant het dichtst tegen de stad ligt, komt naast de hoofdrijbaan. Dat doen we om de kant het dichtst bij de stad verkeersluw te houden. De bus rijdt er in de tegenovergestelde richting (naar het Raghenoplein). In de andere richting rijdt de bus mee met het verkeer.
Net als vandaag vind je bushaltes bij de Kruidtuin en de Bleekstraat. Alle bushaltes krijgen verhoogde perrons en schuilhuisjes.
Auto’s
Het autoverkeer rijdt, net als nu, op 2 rijstroken in de richting van Nekkerspoel. Nu is hier nog vrij veel autoverkeer. Het kruispupnt Tangent/Leuvensesteenweg zal ontlast worden wanneer de Arsenaalverbinding klaar is. Dat is de nieuwe verbinding tussen de Tangent en de Leuvensesteenweg. En dan is 1 rijstrook hier misschien voldoende. We bekijken dit opnieuw wanneer de Zandpoortvest heraangelegd wordt.
De kant dichtst bij de stad richten we in als een fietsstraat met woonerfkarakter: een plaats voor fietsers, voetgangers en auto’s. Fietsers fietsen er in 2 richtingen. Voor voetgangers is er een breed nieuw voetpad. De auto is er te gast en mag fietsers niet inhalen. Net als vandaag is de maximumsnelheid er 30 kilometer per uur.
Om de fietsstraat bereikbaar te houden voor vrachtwagens met opleggers, keert de rijrichting hier om. Auto’s rijden hier in dezelfde richting als het verkeer op de hoofdrijbaan. Hierdoor kunnen we de zone met ventweg ook in lengte beperkt houden. Dat komt de beleefbaarheid van de Scholenboulevard ten goede.
Ouders die hun kinderen met de wagen naar school brengen, kunnen kort stilstaan op de kiss & ride voor het Atheneum Busleyden. De exacte locatie van die zone bespreken we nog met de school.
Ook op de Zandpoortvest willen we plaats maken voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en een groene terras- en zitzone voor horeca. Parkeren op de Zandpoortvest zal daarom na de heraanleg niet meer kunnen. Parking Zandpoortvest en de parking aan het Douaneplein bieden voldoende alternatieven. Op een aantal plaatsen voorzien we laad- en loszones.
Daarnaast voert een studiebureau in opdracht van Stad Mechelen een parkeerstudie uit. Daarin wordt bekeken hoe het parkeren in de binnenstad en op de vesten de komende jaren georganiseerd kan worden.