• Ga naar hoofdinhoud
  • Ga naar zoek
  • De Nieuwe Vesten
  • Communicatie
  • close
  • Over het project
    • Waarom?
    • Wat?
    • Wanneer?
    • Mechelaars over de Nieuwe Vesten
  • De vesten vandaag
    • Hoe bereik je de parkings in de binnenstad?
    • Het volledige circulatieplan
    • Belangrijkste principes op een rij
    • De zones van de vesten in detail
    • Tijdelijke vernieuwing
    • Bijsturingen
    • Actuele hinder
  • En in de toekomst
    • De visie van de ontwerpers
    • Vestenpark
    • Scholenboulevard
    • Dijlepromenade
    • Dijlestad
  • Denk mee
    • Baanbrekers+
    • Wanneer?
  • Nieuws
  • Vragen
    • Veelgestelde vragen

De Nieuwe Vesten

Het Kardinaal Mercierplein

  • Home
  • En in de toekomst
  • Vestenpark
  • Het Kardinaal Mercierplein

Volg ons op

  • facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • flickr
  • rss

Wie van het station komt, wandelt via het Kardinaal Mercierplein de stad in. Bij de heraanleg maken we van het Mercierplein een echt plein. Zo wordt deze plek opnieuw een echte toegangspoort tot de stad. De statige gevels rond het plein komen zo nog beter tot hun recht.

© Sweco/BUUR

Hoe ziet het eruit?

We leggen het plein aan in materiaal dat aansluit bij de binnenstad. Het plein is toegankelijk voor wie minder goed te been is. Hoewel het verhard is, zorgen we ervoor dat regenwater toch kan insijpelen.

Aan de kant het verst van de stad loopt het asfalt van de rijweg over in een andere soort bestrating. Zo maken we nog duidelijker dat je hier aan een toegangspoort komt en er dus ook veel fietsers en voetgangers zijn.

© Sweco/BUUR

We behouden de meeste bomen die hier nu al staan en planten nieuwe bomen. Onder de bomen komen zitbanken. In de zomer kan je hier rusten in de schaduw.

Het Mercierplein is even lang als de Grote Markt: 90 meter. In de breedte is het 45 meter. Daardoor is het helemaal geschikt voor stadsevenementen. Bij zo’n evenementen maken we het plein tijdelijk verkeersvrij. De Lijnbus kan dan omrijden via de Oude Brusselsestraat. In een apart project wordt bekeken hoe de Oude Brusselsestraat vernieuwd zal worden.

Op de plek waar tot 1961 de commiezenhuizen stonden, kunnen paviljoenen komen. In die commiezenhuizen werd de belasting geïnd die betaald moest worden om de stad binnen te komen. De paviljoenen kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om informatie te delen over evenementen in de stad, voor tijdelijke tentoonstellingen, een kiosk of koffiebar.

Hoe verloopt het verkeer?

Fietsers en voetgangers steken het plein vrij over. Aan de kant verst van de stad zijn er zebrapaden en oversteekplaatsen voor fietsers.

De busbaan loopt rond het plein. Zo geven we zoveel mogelijk ruimte aan wandelaars, fietsers en aan wie het plein wil gebruiken voor een praatje, om even te rusten…

Het plein en de Van Egmontstraat zal tussen 11 en 18u autovrij zijn, zoals de Buul. Over het midden van het plein loopt een strook die doet denken aan een loper. Via die weg rijdt het autoverkeer voor 11 of na 18u de stad uit. De maximumsnelheid is er 30 km per uur.

Kom je van de Speecqvest dan kunnen wagens, net als vandaag, het plein niet kruisen aan de kant het dichtst bij de stad.

Parkeren op het plein kan niet meer. Vlakbij vind je wel parking Bruul. Ook op de vesten en in de zijstraten blijven er parkeerplaatsen.

Vragen?

Bel 0472 27 28 34
op dinsdag en donderdag tussen 9u en 17u
of mail ons


De Nieuwe Vesten

  • Over het project
  • De vesten vandaag
  • En in de toekomst
  • Denk mee
  • Nieuws
  • Vragen

Extra informatie

  • Sitemap
  • Cookievoorkeuren
  • Privacyverklaring

Inschrijven op de nieuwsbrief

* verplicht veld

Tobania