Het vestenpark
Een aangename wandeling naar het centrum, op een bank een boek lezen, joggen, … over een aantal jaren kan dat allemaal in het Vestenpark. Dat park strekt zich uit van de Koningin Astridlaan tot het Raghenoplein.
Hoe ziet het vestenpark eruit?
Nieuwe stadsnatuur
In het Vestenpark wisselen hoog en laag gras elkaar af. Een deel van het gras maaien we regelmatig. In andere delen laten we de stadsnatuur meer haar gang gaan. Open en dichter begroeide plekken wisselen elkaar af. Door de juiste plantenkeuze is het park in alle seizoenen kleurrijk en levendig.
Een lage haag zorgt voor de scheiding met de fietsstraat. Deze haag is ook een herinnering aan de oude stadsmuur.
Op een aantal plaatsen maken we tiny forests. Dat zijn kleine bosjes die erg belangrijk zijn voor het klimaat. In de zomer vangen ze veel warmte op en zorgen ze voor verkoeling. Ze zorgen ook voor meer biodiversiteit omdat ze bijvoorbeeld plaats geven aan insecten.
De Speecqvest werd een paar jaar geleden al ingericht als een park. Die inrichting behouden we. Door de aanpassingen voor het verkeer kunnen we het park breder en beter bereikbaar maken.
De meerderheid van de bomen die hier nu al staan, behouden we. Een aantal bomen moeten we rooien, bijvoorbeeld voor de aanleg van wadi’s, het wandelpad of de weg. Bomen die in goede staat zijn, verplanten we zoveel mogelijk.
Bovendien zullen er veel nieuwe bomen bijkomen. We kiezen ineens voor grote bomen. Zo zetten we misschien minder bomen, maar winnen we 8-10 jaar in groei, waardoor het effect veel groter is.
De rijstroken aan de kant verst van de stad leggen we aan in asfalt. De vesten worden er een groene boulevard. Op de brede nieuwe voetpaden zijn er heel wat plant- en boomvakken. En ook de parkeervakken wisselen we af met bomen.
Ruimte voor water
We leggen op verschillende plekken wadi’s aan. Dat zijn lager gelegen plekken die regenwater opvangen. Zo stroomt dat water niet weg via de riolering, maar helpt het tegen uitdroging van de bodem. Tegelijk helpen we zo overstromingen te vermijden als er veel regen valt op korte tijd. De wadi’s zijn ook een herinnering aan de vroegere stadsgracht rond de stad.
Wandelpaden
Over de volledige lengte van het park loopt een wandelpad. Het pad ligt iets hoger dan het gras. Het is toegankelijk voor mensen die minder mobiel zijn.
Op logische plaatsen maken we doorsteken. Zo kunnen fietsers en voetgangers makkelijk vanuit de zijstraten naar het park.
Herinnering aan het verleden
Over de volledige lengte van het park loopt een wandelpad met daarnaast een lage haag. Deze doen denken aan de verdedigingsmuur die de stad ooit omwalde.
De wadi’s waarin we in het park water opvangen, zijn een herinnering aan de stadsgracht die hier in een ver verleden lag.
Wie van en naar de stad wandelt, doet dat via de brede paden dwars door het park. Die paden leggen we aan met grote onregelmatige vlakken. Ze doen denken aan scherven van een rijk verleden.
Alle bestaande monumenten in het park blijven behouden.
Ontmoetingsplekken
Wandelen, joggen, spelen, de hond uitlaten, genieten van cultuur, een buurtevenement organiseren … Het park kan op heel wat manieren gebruikt worden. Je kan er uitrusten op de lange banken tegen de haag.
Op de plannen tekenden we nu al enkele nieuwe functies in. De verdere invulling krijgt de komende jaren vorm. De vele ideeën die we verzamelden met de online bevragingen en gesprekstafels kunnen hiervoor gebruikt worden.
Warmtenet
Mogelijks komt er over een aantal jaren een warmtenet onder de vesten. Dat is een netwerk van ondergrondse leidingen dat warmte van bijvoorbeeld bedrijven transporteert naar bijvoorbeeld huizen en appartementen. Zo zorg je op een duurzame manier voor verwarming en warm water. Daarom maken we hier nu al plaats voor onder de busbaan.
De weg langs het park
De weg dichtst bij de stad krijgt het karakter van een woonerf. Dat maken we zichtbaar door asverschuivingen en aangepaste materialen die duidelijk aantonen dat deze plek gericht is op mensen en trager verkeer.
De brede strook tegen de gevels kan op verschillende manieren gebruikt worden. Ze doet dienst als voetpad maar je kan er ook tijdelijk een terras opstellen. Of buren kunnen er een bank voor de gevel plaatsen.
Hoe verloopt het verkeer?
Fietsers en voetgangers
De kant dichtst bij de stad richten we in als een fietsstraat met woonerfkarakter: een plaats voor fietsers, voetgangers en auto’s. Fietsers fietsen er in 2 richtingen. Voor voetgangers is er een breed nieuw voetpad. De auto is er te gast en mag fietsers niet inhalen. Net als vandaag is de maximumsnelheid er 30 kilometer per uur.
Alleen op de Speecqvest komt er geen fietsstraat. Daar behouden we het dubbelrichtingsfietspad aan de kant dichtst bij de stad. Dat doen we omdat de bus hier meerijdt met het lokaal autoverkeer.
Aan de kant verst van de stad komt er op de Koningin Astridlaan, Van Benedenlaan en Schuttersvest een dubbelrichtingsfietspad. Op de Speecqvest komt hier een enkelrichtingsfietspad. Met uitzondering van het deel tussen de Leuvensesteenweg en Stationsstraat. Daar is ruimte voor een dubbelrichtingsfietspad.
Op maximaal 50 meter van elke woning komen fietsbeugels waar je je fiets kan stallen. Bij de heraanleg zullen ze per 4 of per 10 gebundeld zijn. Bij drukker bezochte plaatsen komen er meer. In het Vestenpark voorzien we fietsbeugels aan de rand van of aan de doorsteken in het park. De precieze plekken leggen we vast bij het maken van de definitieve plannen.
Bussen
Op de Koningin Astridlaan leggen we naast de 2 rijstroken een busbaan aan. Op de rijstroken rijdt de bus mee met het verkeer. Op de busbaan rijdt de bus in de andere richting. Door de busbaan hier te leggen, reserveren we de kant het dichtst bij de stad zoveel mogelijk voor fietsers, voetgangers, trager verkeer en toegangen tot het Vestenpark.
Op de Van Benedenlaan en Schuttersvest komt er naast de fietsstraat een busbaan. Als ontwerpteam zagen we die liefst naast de buitenste rijstroken. Maar dat kon alleen door de waardevolle bomen op de Schuttersvest te rooien. Daarom behouden we de bomen en voorzien we de busbaan aan de kant dichtst bij de stad. Als de bomen oud zijn en gerooid moeten worden, kan de busbaan verplaatst worden naar de buitenkant.
Op de Hendrik Speecqvest komt geen aparte busbaan. Daar rijdt de bus aan de kant dichtst bij de stad mee met het autoverkeer. Hier kan de busbaan niet naast de buitenste rijstroken komen omdat de in- en uitrit van de ondergrondse parking vlot bereikbaar moeten blijven. We bekijken met de eigenaar van de parking of de inrit aan die binnenkant kan afgesloten worden. Zo kunnen we het dubelrichtingsfietspad en de busbaan met lokaal verkeer hier zo optimaal mogelijk inpassen.
Alle haltes op de vesten worden verhoogd en krijgen schuilhuisjes. Fietsers moeten overal achter de haltes fietsen. Dat is veiliger voor wie op en af de bus stapt.
Aan de Korte Pennincstaat blijven er, net als nu, 2 bushaltes. De Lijn zal in de toekomst een nieuwe buslijn gebruiken richting het Rode Kruisplein. Om busreizigers vlot te laten overstappen komt er een nieuwe halte op de Battelsesteenweg. De haltes Adegempoort komen dichter bij het kruispunt met de Adegemstraat.
De bushaltes aan de Oude Brusselstraat en de Brusselpoort blijven, net als de veelgebruikte halte op de Speecqvest vlak bij het Kardinaal Mercierplein.
Auto’s
Auto’s rijden net als vandaag over 2 rijstroken aan de kant verst van de stad. Ze rijden er in de richting van het Raghenoplein. De maximumsnelheid is er 50 km per uur.
De kant dichtst bij de stad richten we in als een fietsstraat met woonerfkarakter: een plaats voor fietsers, voetgangers en auto’s. Fietsers fietsen er in 2 richtingen. Voor voetgangers is er een breed nieuw voetpad. De auto is er te gast en mag fietsers niet inhalen. Net als vandaag is de maximumsnelheid er 30 kilometer per uur.
Aan alle verkeersknips komt een bussluis zodat je duidelijk ziet dat alleen de bus hier mag doorrijden.
Op de Koningin Astridlaan verdwijnt de parallelweg die nu nog langs de huizen aan de kant het verst van de stad loopt.
De keerbeweging aan de Groenstraat schuift op. Zo kan er een extra oversteek komen ter hoogte van de Groenstraat.
Het kruispunt met de Willem Rosierstraat en Leopoldstraat richten we anders in. Vanuit de Willem Rosierstraat rijd je via de Leopoldstraat de vesten op. Komende van de vesten rijd je via de Leopoldstraat naar het station.