Antwerpsepoort tot Nekkerspoel
De maatregelen worden nu verder voorbereid en stap voor stap ingevoerd in de eerste maanden van 2024. De precieze timing lees je hieronder. Betrokken bewoners worden in 2024 uitgebreid geïnformeerd.
Rechtstreekse toegang naar Tangent en N15 voor bewoners noordelijke wijken
Vanaf donderdag 15 februari zullen de bewoners van de gele en roze zone op de kaart hieronder de knip in de Sint-Gommarusstraat mogen passeren. Als de werken in september in de Grote Nieuwedijkstraat klaar zijn, zal een deel van de wijk enkel de knip in de Kleine Nieuwedijkstraat kunnen passeren (gele zone op de kaart), een ander deel kan enkel de knip in de Sint-Gommarusstraat passeren (roze zone op de kaart). Door beide verkeersknips dan slim in te zetten, verdelen we het verkeer door de wijk.
Bewoners kunnen de knip enkel in één richting passeren (oranje pijlen op de kaart). De knip in de Frans Halsvest blijft. Ook die in Caputsteenstraat blijft. Zo zorgen we voor veilige schoolomgevingen.
Bewoners kunnen online toelating aanvragen.
Een ruimere zone van Mechelen-Noord en een deel van de binnenstad rond de Zwartzustersvest, zal via de Zwartzustersvest naar de Tangent mogen rijden. Het kruispunt Nekkerspoel zal hierdoor drukker worden.
Dit verkeer zal via de Stompaertshoek naar de Zwartzustersvest rijden. Zo vermijden we verwarring op het kruispunt met de Liersesteenweg voor andere weggebruikers die geen toegang hebben tot de Zwartzustersvest. De doorstroming op het kruispunt blijft gegarandeerd. We moeten dan ook geen bijkomende afslagstrook maken. Fietsers en voetgangers kunnen we meer ruimte bieden.
Deze maatregel voeren we in april/mei in, nadat het kruispunt Nekkerspoel werd aangepast. Betrokken bewoners krijgen dan een bewonersbrief met alle informatie om toegang te krijgen tot de verkeersknip op Zwartzustersvest.
De Zwartzustersvest opnieuw dubbelrichting maken voor iedereen, werd als eerste onderzocht. Dat is niet mogelijk omdat we de kruispunten dan niet meer conflictvrij en veilig kunnen houden. Doorgaand verkeer zal dan ook opnieuw de vesten gebruiken om van de N16 naar de Tangent/N15 te rijden. Dat zal meer file veroorzaken. Tweerichtingsverkeer kan ook niet gecombineerd worden met veilige en comfortabele fiets- en voetpaden. Tegelijk is tweerichtingsverkeer niet mogelijk tijdens de werken aan de kademuren van de Afleidingsdijle. De Vlaamse Waterweg zal hier wellicht al in 2025 mee starten. Ook de bouw van het woonzorgcentrum op de Zwartzustersvest zal in 2024 een deel van de rijbaan innemen.
Verbeteren verkeersveiligheid aan kruispunten Nekkerspoel, Sint-Katelijnestraat en Liersesteenweg
Op het kruispunt Nekkerspoel verbeteren we de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Op het kruispunt van de Sint-Katelijnestraat verbeteren we de zichtbaarheid van de verkeerslichten.
Op het kruispunt van de Liersesteenweg met de vesten verbeteren we begin april de veiligheid en het comfort voor fietsers en voetgangers.
Verbeteren signalisatie autoluwe zone Frederik de Merodestraat
De signalisatie van de autoluwe zone in de Frederik de Merodestraat wordt vroeger geplaatst om de situatie te verduidelijken. Aan de Lange Heergracht zal je verplicht linksaf moeten. Hierdoor kan verkeer dat niet in de autoluwe zone mag, makkelijker wegrijden richting Zwartzustersvest.