Resultaten bevraging schetsontwerp bekend
In mei en juni stelde het ontwerpteam haar schetsontwerp voor de Nieuwe Vesten voor. Dat schetsontwerp bestaat uit eerste ideeën voor de vernieuwing van de vesten. Over dat schetsontwerp gingen we met de Mechelaars in gesprek.
Geïnteresseerden konden ook feedback geven via een online bevraging. Ondertussen verwerkten we alle resultaten van die gesprekken en de bevraging. Hieronder geven we je een overzicht van een aantal resultaten. Dieper in de resultaten duiken? Bekijk dan dit filmpje of neem de uitgebreide presentatie door.
2000-tal deelnemers
In totaal gaven zo’n 2000 geïnteresseerden hun feedback op de voorstellen voor de Nieuwe Vesten. 130 Mechelaars deden dat tijdens de gesprekstafels op 24 mei. Daarnaast vulden 1747 geïnteresseerden de online bevraging in die liep van 31 mei tot en met 26 juni. Ten slotte deelden ook de 30 leden van de Baanbrekers+ hun mening over het schetsontwerp. Die Baanbrekers+ bestaat uit leden en vertegenwoordigers van Mechelse organisaties, verenigingen, adviesraden, buurtcomités en actiegroepen. Zij komen maandelijks samen om het over de plannen voor de vesten te hebben.
Welke reacties kregen we?
We verzamelden zowel reacties over de ideeën die het ontwerpteam heeft voor de volledige vesten als over de verschillende delen van die vesten. In de cijfers die we hieronder presenteren geven we telkens aan welk percentage van de deelnemers ideeën als positief of negatief beschouwt. De overige deelnemers gaven in dat geval aan neutraal te staan tegenover een bepaald idee.
In de online bevraging beoordelen 54% van de deelnemers het algemene idee voor de vesten als positief. Deelnemers zijn daarbij vooral positief over het feit dat er meer groen komt en dat er aandacht is voor fietsers en voetgangers. Mensen zijn ook positief over het feit dat er minder autoverkeer zal zijn op de vesten. Ook het idee om meer plaats te geven aan water speelt mee in de positieve beoordeling.
Daar tegenover staat dat 34% van de deelnemers aan de online bevraging kritisch of negatief is over het project. Daarbij halen deelnemers aan dat ze niet geloven dat het eenrichtingsverkeer op de vesten kan werken. Daarnaast vragen mensen zich af hoe er zal omgegaan worden met parkeren op de vesten. Anderen geven aan dat ze niet willen dat er parkeerplaatsen verdwijnen.
Mensen stellen zich ook vragen bij de mogelijke effecten van het project voor minder mobielen en ouderen die beiden meer afhankelijk zijn van de auto. Er zijn ook bezorgdheden over de bereikbaarheid voor zorgverleners.
Tijdens de gesprekstafels en de Baanbrekers+ halen deelnemers gelijkaardige argumenten aan om het algemene idee voor de Nieuwe Vesten als positief, neutraal of negatief te beoordelen.
En wat met de ideeën voor de vier deelruimtes?
De ontwerpers willen in hun ontwerp voor de vesten verschillende klemtonen leggen. Daarom delen ze de vesten op in vier. Een eerste deel is het Vestenpark. Dat loopt van de Speecqvest over de Schuttersvest, de Van Benedenlaan en de Koningin Astridlaan tot aan de Olivetenvest. Daar willen de ontwerpers een groot park maken.
61% van de personen die de vragen over het Vestenpark online beantwoordden, zijn positief over het idee om hier een parkzone te creëren. Opnieuw worden vooral groen, meer water, meer rust, minder autoverkeer en meer ruimte voor fietsers en voetgangers als argumenten aangehaald. Ook de ruimte die vrijkomt voor ontmoeting en sport beoordelen mensen als positief.
26% van de deelnemers aan de online bevraging beoordeelt het idee om een Vestenpark aan te leggen als negatief. Een argument is de mogelijke overlast die een park met zich meebrengt. Daarnaast halen mensen aan dat die parkruimte zou komen op plaatsen waar nu ruimte is om te parkeren. Daar tegenover staat dat een aantal deelnemers vindt dat de plannen van Stad Mechelen en het Agentschap Wegen en Verkeer niet ver genoeg gaan. Zij vragen net om nog meer te ontharden.
De bezorgdheid over parkeren op de vesten is een vraag die ook tijdens de gesprekstafels veelvuldig aan bod komt. Zeker voor de Koningin Astridlaan is duidelijk dat mensen willen weten welke oplossingen er op dat vlak zijn. Of men wil niet dat er parkeerplaatsen verdwijnen.
Zowel tijdens de gesprekstafels als in de online bevraging hoorden we ook de vraag om de parkzone veilig en goed bereikbaar te maken voor spelende kinderen. Gaat het over ouderen, dan is er de vraag om vooral veel zitbanken te voorzien.
De Scholenboulevard is de naam die de ontwerpers geven aan hun idee voor de Zandpoortvest. Dit moet de ontmoetingsplek worden waar zowel de Mechelaars als studenten gezellig samenkomen op terrasjes. 58% van de deelnemers aan de online bevraging vindt dat een positief idee. 21% is negatief. We legden de deelnemers ook twee voorstellen voor de indeling van de Zandpoortvest voor. Eén waarbij fietsers en voetgangers een brede ruimte delen, vlakbij de huizen, scholen, winkels en cafés aan de binnenkant van de vesten. En één waarbij fietsers een apart fietspad krijgen naast de busbaan. Dat laatste voorstel werd zowel in de online bevraging als tijdens de gesprekstafels en in de Baanbrekers+ als beste voorstel beoordeeld.
Voor de Zwartzustersvest en de Tinellaan stelden de ontwerpers het idee van de Dijlepromenade voor. Daarbij willen ze werk maken van een aangenaam fietspad en een wandelpad. Die paden komen ofwel aan de kant van het water ofwel aan de kant van de stad. In de online bevraging kreeg het idee van de paden aan de waterkant met 61% de beste score. Net als in de Baanbrekers+, als de gesprekstafels, halen mensen het contact met het water aan als argument hiervoor. Maar die nabijheid van het water komt ook terug bij wie dit idee als negatief beoordeelt. Men haalt daarbij aan dat de oever niet aantrekkelijk is bij laag water.
Ten slotte is er het concept Dijlestad. Ook in dit idee willen de ontwerpers het contact tussen de stad en de Dijle vergroten. Voor het Keerdok werkten ze een voorstel uit met een nieuwe brug voor voetgangers en fietsers. Door gebruik van planten en bouwmaterialen willen ze de zone van het Keerdok beter laten aansluiten op de vesten en de binnenstad. 207 deelnemers gaven voor dit idee een score in de online bevraging. 68% beoordeelde dit als positief en 21% als negatief.
Een tweede idee van de ontwerpers is om aan de Volmolen groene trappen aan te leggen. Zo komen er naast de populaire trappen aan de Thomas More Hogeschool ook zitplekken aan de overkant van de Zandpoortvest, en tegelijk creëren ze een groene toegang richting de Kruidtuin. Aan dat idee gaven 205 deelnemers van de online bevraging een score. Waarbij 68% het idee als positief beoordeelt en 20% negatief is.
Ideeën voor de tijdelijke herinrichting
Voor de vesten volledig vernieuwd worden, komen er aanpassingen met tijdelijke ingrepen. Ook die kans willen Stad Mechelen en het Agentschap Wegen en Verkeer zo goed mogelijk benutten. Samen met de stadsdiensten en Mechelse verenigingen werkten ze daarom voorstellen uit voor de tijdelijke inrichting van de vrijgekomen ruimte op de vesten. Daarin namen ze ook de feedback mee die mensen gaven tijdens de infomarkten in maart. In de online bevraging vroegen we ook feedback op die ideeën en konden deelnemers ideeën toevoegen op een kaart. Over het algemeen zijn de deelnemers tevreden over de voorgestelde ideeën. De gemiddelde score is bijna altijd ‘goed’ of ‘neutraal’.
Hoe gaan we verder?
Alle resultaten van de gesprekstafels, de online bevraging en het overleg met de Baanbrekers+ werden ondertussen aan de ontwerpers bezorgd. Daarnaast hadden zij in juni ook overlegmomenten met het stadsbestuur, de politie, verschillende stadsdiensten en de stuurgroep voor de Nieuwe Vesten. In die stuurgroep zitten vertegenwoordigers van De Lijn, Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie Antwerpen, Ruimte Vlaanderen en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Ook zij gaven hun feedback op het schetsontwerp.
Op basis van die feedback werken de ontwerpers nu aan een conceptontwerp. In dat ontwerp worden de plannen voor de Nieuwe Vesten al meer concreet. Eind september moet dat ontwerp klaar zijn. Ook hierover willen de ontwerpers, Stad Mechelen en het Agentschap Wegen en Verkeer jouw mening horen. Hou dus zeker onze nieuwsbrief in de gaten zodat je je tijdig kan inschrijven voor de gesprekstafels of opnieuw kan deelnemen aan de online bevraging