• Ga naar hoofdinhoud
  • Ga naar zoek
  • De Nieuwe Vesten
  • Communicatie
  • close
  • Over het project
    • Waarom?
    • Wat?
    • Wanneer?
    • Mechelaars over de Nieuwe Vesten
  • De vesten vandaag
    • Hoe bereik je de parkings in de binnenstad?
    • Het volledige circulatieplan
    • Belangrijkste principes op een rij
    • De zones van de vesten in detail
    • Tijdelijke vernieuwing
    • Bijsturingen
    • Actuele hinder
  • En in de toekomst
    • De visie van de ontwerpers
    • Vestenpark
    • Scholenboulevard
    • Dijlepromenade
    • Dijlestad
  • Denk mee
    • Baanbrekers+
    • Wanneer?
  • Nieuws
  • Vragen
    • Veelgestelde vragen

De Nieuwe Vesten

De timing in detail

  • Home
  • Over het project
  • Wanneer?
  • De timing in detail

Volg ons op

  • facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • flickr
  • rss

Meer weten over alle stappen die we de komende jaren zetten? Lees meer in het overzicht hieronder.

Evaluatie en bijsturing tijdelijke herinrichting

Maart 2023 tot en met juni 2024

Nu de nieuwe verkeerscirculatie een feit is, evalueren we die situatie. In de week van 6 maart 2023 voerden we tellingen uit. Die tellingen deden we ook in oktober 2021. Zo kunnen we vergelijken met de verkeerssituatie voor de invoering van het eenrichtingsverkeer. De evaluatie bestaat onder andere uit verkeerstellingen, een tevredenheidsbevraging, een rapport van De Lijn, feedback van de begeleidings- en reflectiegroep en passantentellingen in ons handelscentrum.

Op basis van de resultaten van de evaluatie bekeken we waar we moesten bijsturen. Dat deden we samen met de Baanbrekers+, een aantal wijken en de gemeenteraad. We kwamen tot enkele maatregelen als antwoord op een aantal verbeterpunten uit de evaluatie.

De maatregelen voerden we in het voorjaar van 2024 stap voor stap in. 

Lees meer over de evaluatie en de bijsturingen.

Studiefase volledige heraanleg 

In de toekomst gaan we verder met de studiefase voor de volledige heraanleg. Tijdens die periode doorlopen we verschillende stappen.

De vernieuwing van de vesten betekent een grote verandering voor heel wat mensen en de omgeving. Daarom wordt een milieueffectrapport opgemaakt. Daarin onderzoekt een onafhankelijk team van experten de mogelijke effecten van een project op mens en milieu. We informeren je ook over de inhoud van dat rapport en je zal alle documenten kunnen inkijken.

Een van de stappen in de procedure is het aanvragen van een scopingsadvies. In een scopingsadvies vragen de MER-deskundigen aan de Vlaamse overheid of haar voorgestelde aanpak goed is. In de zomer van 2022 werd er al een eerste advies gevraagd. Daarin werden de grote lijnen van het rapport uitgezet. Vervolgens maakten de MER-deskundigen een eerste draft van de project-MER. Die wordt via een tweede scopingsadvies terug afgetoetst met de MER-cel.

Door een tweede scopinsgadvies te vragen willen we zoveel mogelijk feedback meenemen in het eigenlijke rapport. Iedereen zal alle documenten van dat tweede scopingsadvies kunnen inkijken en feedback kunnen geven.

We integreren de adviezen van het milieueffectrapport in het definitief ontwerp. Mogelijk krijgen we in het eindadvies voor dat rapport nog de vraag om bijkomende maatregelen te nemen. Die moeten we dan nog uitwerken in de plannen en meenemen in de aanvraag voor de omgevingsvergunning.

De projectnota beschrijft het voorontwerp voor de vesten en bouwt verder op de startnota. Je leest er onder andere meer over de ontwerpkeuzes en doorrekeningen die werden gemaakt om wijzigingen in het verkeer te voorspellen. Met de goedkeuring van de projectnota leggen we de krijtlijnen voor de inrichting van de Nieuwe Vesten vast.

De nota wordt op verschillende overlegmomenten besproken met alle projectpartners. Die partners zijn De Lijn, Stad Mechelen, het Agentschap Wegen en Verkeer, de Provincie Antwerpen, Ruimte Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. We verzamelden ook feedback bij de Mechelaars en alle geïnteresseerden tijdens gesprekstafels en via online bevragingen.  

Om de werken te mogen uitvoeren, moeten we een omgevingsvergunning aanvragen. We starten met een aanvraag voor de delen die we eerst vernieuwen. Dat is de omgeving van de Antwerpsepoort en de zone tussen de Brusselpoort en het Raghenoplein. Op dat moment stellen we de definitieve plannen voor die delen aan je voor. Er loopt in die periode ook een openbaar onderzoek. Eens de vergunning er is, zoeken we een aannemer voor de uitvoering van de werken.

! Opgelet, deze fasering en timing kunnen nog wijzigen.

Start nutswerken

Ter voorbereiding van de definitieve heraanleg, worden de nutswerken opgestart. Op dat moment worden leidingen voor water, gas, elektriciteit… vernieuwd. 

Na het doorlopen van bovenstaande stappen, starten de werken voor de volledige heraanleg van de vesten. Vooraf informeren we je natuurlijk over hoe die werken zullen verlopen. Zodat jij als omwonende, handelaar of weggebruiker weet waar je aan toe bent.

Einde werken

2033

Als alles vlot verloopt, zijn de vesten in 2033 volledig vernieuwd. 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg onze Facebookpagina om op de hoogte te blijven. 

Vragen?

Bel 0472 27 28 34
op dinsdag en donderdag tussen 9u en 17u
of mail ons


De Nieuwe Vesten

  • Over het project
  • De vesten vandaag
  • En in de toekomst
  • Denk mee
  • Nieuws
  • Vragen

Extra informatie

  • Sitemap
  • Cookievoorkeuren
  • Privacyverklaring

Inschrijven op de nieuwsbrief

* verplicht veld

Tobania