De timing in detail 2023 - 2033
Meer weten over alle stappen die we de komende jaren zetten? Bekijk het filmpje of lees meer in het overzicht hieronder.
Evaluatie tijdelijke herinrichting
Maart tot en met november 2023
Nu de nieuwe verkeerscirculatie een feit is, evalueren we die situatie. In de week van 6 maart voerden we tellingen uit. Die tellingen deden we ook in oktober 2021. Zo kunnen we vergelijken met de verkeerssituatie voor de invoering van het eenrichtingsverkeer. Die bestaat onder andere uit verkeerstellingen, een tevredenheidsbevraging, een rapport van De Lijn, feedback van de begeleidings- en reflectiegroep en passantentellingen in ons handelscentrum.
Lees meer over de evaluatie.
Procedure milieueffectrapport (MER)
Najaar 2023 tot voorjaar 2024
De vernieuwing van de vesten betekent een grote verandering voor heel wat mensen en de omgeving. Daarom wordt een milieueffectrapport opgemaakt. Daarin onderzoekt een onafhankelijk team van experten de mogelijke effecten van een project op mens en milieu. Als alles vlot verloopt, dienen we het rapport in het voorjaar van 2024 in. We informeren je ook over de inhoud van dat rapport en je zal alle documenten kunnen inkijken.
Een van de stappen in de procedure is het aanvragen van een scopingsadvies. In een scopingsadvies vragen de MER-deskundigen aan de Vlaamse overheid of haar voorgestelde aanpak goed is. In de zomer van 2022 werd er al een eerste advies gevraagd. Daarin werden de grote lijnen van het rapport uitgezet. Vervolgens maakten de MER-deskundigen een eerste draft van de project-MER. Die wordt nu terug afgetoetst met de MER-cel via een tweede scopingsadvies.
Door een tweede scopinsgadvies te vragen willen we zoveel mogelijk feedback meenemen in het eigenlijke rapport. Iedereen zal alle documenten van dat tweede scopingsadvies kunnen inkijken en feedback kunnen geven.
Definitief ontwerp
Zomer 2024
We integreren de adviezen van het milieueffectrapport in het definitief ontwerp. Mogelijks krijgen we in het eindadvies voor dat rapport nog de vraag om bijkomende maatregelen te nemen. Die moeten we dan nog uitwerken in de plannen en meenemen in de aanvraag voor de omgevingsvergunning.
Goedkeuring projectnota en aanvraag omgevingsvergunning
Najaar 2024
De projectnota beschrijft het voorontwerp voor de vesten en bouwt verder op de startnota. Je leest er onder andere meer over de ontwerpkeuzes en doorrekeningen die werden gemaakt om wijzigingen in het verkeer te voorspellen. Met de goedkeuring van de projectnota leggen we de krijtlijnen voor de inrichting van de Nieuwe Vesten vast.
De nota werd op verschillende overlegmomenten besproken met alle projectpartners. Die partners zijn De Lijn, Stad Mechelen, het Agentschap Wegen en Verkeer, de Provincie Antwerpen, Ruimte Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. We verzamelden ook feedback bij de Mechelaars en alle geïnteresseerden tijdens gesprekstafels en via online bevragingen.
Om de werken te mogen uitvoeren, moeten we een omgevingsvergunning aanvragen. We starten met een aanvraag voor de delen die we eerst vernieuwen. Dat is de omgeving van de Antwerpsepoort en de zone tussen de Brusselpoort en het Raghenoplein. Op dat moment stellen we de definitieve plannen voor die delen aan je voor. Er loopt in die periode ook een openbaar onderzoek. Eens de vergunning er is, zoeken we een aannemer voor de uitvoering van de werken.
Start werken
Najaar 2025
Na het doorlopen van alle bovenstaande stappen, starten de werken. Vooraf informeren we je natuurlijk over hoe die werken zullen verlopen. Zodat jij als omwonende, handelaar of weggebruiker weet waar je aan toe bent.
Opgelet, deze fasering en timing kunnen nog wijzigen.
Bevraging plannen overige vesten
Timing te bevestigen
Een gedetailleerd ontwerp van de zone rond de Antwerpsepoort en de zone van de Brusselpoort tot en met het Raghenoplein is klaar wanneer de werken starten. Want die delen vernieuwen we eerst. De plannen voor de Zandpoortvest, Zwartzustersvest, Tinellaan, Olivetenvest en Koningin Astridlaan moeten we nog in detail uittekenen. Op die gedetailleerde ontwerpen horen we nog graag jouw feedback. Die feedback verwerken we in een definitief ontwerp.
Voor dat definitief ontwerp vragen we ook een omgevingsvergunning aan. Op dat moment stellen we de plannen aan je voor. Er loopt in die periode ook een openbaar onderzoek.
Eens de vergunning er is, gaan we op zoek naar een aannemer voor de uitvoering van de werken. Vooraf informeren we je natuurlijk over hoe die werken zullen verlopen. Zodat jij als omwonende, handelaar of weggebruiker weet waar je aan toe bent.
Einde werken
2033
Als alles vlot verloopt, zijn de vesten in 2033 volledig vernieuwd.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg onze Facebookpagina om op de hoogte te blijven.