Autoverkeer
Het verkeer op de vesten is gedaald (tijdens de ochtend- en avondspits ongeveer -30 %) terwijl het verkeer op het hoger wegennet is toegenomen (de R6 +15 à 20% en E19 +5 à 6%). Doorgaand verkeer gebruikt dus vaker de wegen die daarvoor bedoeld zijn, terwijl lokaal verkeer zijn weg blijft vinden naar Mechelen. Het aantal voertuigen dat de binnenstad in- en uitrijdt, blijft stabiel. Mensen blijven de weg naar de stad dus vinden, ook met de wagen.
Met de resultaten behalen we een belangrijke mobiliteitsdoelstelling van de Nieuwe Vesten. Door het doorgaand verkeer naar het hoger wegennet te sturen, worden de vesten opnieuw een weg voor lokaal verkeer met meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. En ook meer ruimte voor ontmoeting en groen.
Verschil binnen- en buitenring
Op de volledige vesten rijdt tijdens de spitsuren 30% minder verkeer dan voor de nieuwe verkeerscirculatie. Op de binnenring (de kant dichts bij de stad) gaat het om een afname van 75 à 95%. Op de buitenring (kant verst van de stad) is er een toename van 15 à 35%. Dat sluit aan bij de verwachtingen en is een logisch gevolg van de gewijzigde verkeerscirculatie.
2 locaties wijken af van die trend:
- De zone tussen de Brusselpoort en het Kardinaal Mercierplein blijft een drukke zone. Op de binnenring is daar een kleinere afname en op de buitenring een grotere toename van het verkeer. Dat komt omdat de Hoogstraat een belangrijke toegangsweg blijft tot de binnenstad. Een deel van de verklaring is ook technisch: omdat het verkeer dat de Hoogstraat in wil rijden nu 2 maal het kruispunt passeert, wordt het dubbel geteld.
- Op de Zandpoortvest tussen de Augustijnenstraat en Bleekstraat is ook op de buitenring een afname van het verkeer. Veel verkeer kiest hier voor de Tangent.
Door de nieuwe verkeerscirculatie is er dus meer verkeer op de buitenring (kant verst van de stad) dan in 2021. Wat hiervan de effecten zijn op bijvoorbeeld geluidsbelasting en milieu, wordt onderzocht in het milieueffectrapport (MER) voor de definitieve heraanleg.
Kruispunten
Op de kruispunten op de vesten is er een afname van het verkeer van 20 tot 40% in vergelijking met 2021.
De afname aan de Brusselpoort is minder groot (10 à 20%). Dat komt omdat de Hoogstraat hier een belangrijke toegang tot de binnenstad blijft voor wie van Mechelen-Zuid komt.
Aan het kruispunt met de Leopoldstraat is er in de ochtendspits een lichte toename (+ 4,3%). In juli 2023 wijzigde de verkeerscirculatie in de stationswijk. Dat beïnvloedt ook de situatie aan het kruispunt met de Leopoldstraat.
E19
Om de evolutie op de E19 te onderzoeken, vergeleken we data van vaste meetpunten op de snelweg. We gebruikten daarvoor de data van maart 2022 en maart 2023. Daaruit komt dat er in maart 2023 5 à 6% meer verkeer was op de E19 tussen de op- en afritten Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid dan in maart 2022. Ongeveer 2 à 3% van deze toename is toe te schrijven aan een algemene druktetoename op de E19. De overige 3% is een bijkomende verkeersdrukte die zich specifiek in de zone tussen Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid voordoet.
Er is een duidelijke toename van verkeer op de op- en afritten van Mechelen-Zuid. De nieuwe Tangent zorgt hier voor meer verkeer van en naar de E19.
Uit de tellingen blijkt ook dat verkeer vandaag anders rijdt naar de oprit E19 Mechelen-Noord richting Antwerpen. Bestuurders sluiten méér aan vanuit de R6 (+13%) dan vanuit de N16 (-15%).
Steenwegen
In de omgeving van het hoger wegennet zijn de steenwegen die hierop aansluiten drukker geworden. Tegelijk tonen de tellingen aan dat er minder verkeer van de vesten naar de steenwegen afslaat. Verkeer zoekt dus sneller zijn weg naar het hogere wegennet.
Vooral op het kruispunt van de Battelsesteenweg met de N16 veroorzaakt het extra verkeer ongewenste fileopbouw.