De Lijn
Wat wijzigde er nu al voor de bus op de vesten?
- De bus blijft in 2 richtingen over de vesten rijden: in hoofdrijrichting met het verkeer mee, in tegenrichting op de weg voor lokaal verkeer of op een aparte busbaan.
- De bushaltes zijn verhoogd zodat je makkelijker in en uit de bus stapt.
- Het fietspad ligt nu achter de halte, waardoor er minder conflicten zijn tussen fietsers en busreizigers.
Wat leert de evaluatie ons?
De Lijn bekeek haar doorstroomtijden op de vesten in januari en februari 2023 en vergeleek die met de doorstroomtijden uit diezelfde periode in 2022. De doorstroomtijd is de tijd die een bus nodig heeft om van één halte naar een andere te rijden.
Op de zuidelijke vesten blijft de doorstroming goed terwijl de doorstroming op de noordelijke vesten langs de Afleidingsdijle moeilijker blijft. Dat komt overeen met de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer. Net als voor de nieuwe verkeerssituatie, zijn de noordelijke vesten het drukst. De Lijn ziet daar wel een sterke verbetering op de kruispunten Nekkerspoel en van de Liersesteenweg naar de Merodestraat.
Verslechterde doorstroming:
- Hendrik Speecqvest richting Veemarkt
- Leuvensesteenweg richting vesten
- Frederik De Merodestraat - Edgard Tinellaan
- Battelsesteenweg - Gentsesteenweg
- Liersesteenweg staduitwaarts
- Maurits Sabbestraat richting vesten
Verbeterde doorstroming:
- Keizerstraat richting Zandpoortvest
- Nekkerspoelstraat richting Zandpoortvest
- Hendrik Speecqvest richting station
- Liersesteenweg - Frederik De Merodestraat
- Schuttersvest - Van Benedenlaan - Koningin Astridlaan
De begeleidings- en reflectiegroep Baanbrekers+ is positief dat het openbaar vervoer meer ruimte krijgt op de vesten. Sommige leden prijzen de betere doorstroming door de vrije busbaan en het fietspad dat achter de halte ligt. Het comfort aan die haltes voor de reizigers en de toegankelijkheid van de haltes, kan wel verbeterd worden. Sommige leden vinden dat er nog onvoldoende plaats is voor het openbaar vervoer op de vesten.