Resultaten bevraging voorontwerp bekend
In april en mei 2023 presenteerde het ontwerpteam een nieuwe versie van de plannen voor de definitieve vernieuwing van de vesten. Bekijk de resultaten van de bevraging.
Die nieuwe versie van de plannen bestond uit 2 delen: het voorontwerp voor de Antwerpsepoort en de zone van Brusselpoort tot en met het Raghenoplein enerzijds. En verder uitgewerkte plannen voor de overige delen van de vesten anderzijds. Tijdens een vergadering van Baanbrekers+, de gesprekstafels en online bevraging verzamelden we opnieuw zoveel mogelijk feedback op die plannen. Die neemt het ontwerpteam mee bij de opmaak van het definitieve ontwerp. De gepresenteerde plannen bouwden voort op het schetsontwerp en het conceptontwerp. Ook in die fases kreeg iedereen de kans om feedback te geven.
Hoe pakten we het aan?
We verzamelden op 3 verschillende manieren feedback op de plannen. De plannen werden eerst gepresenteerd aan de begeleidings- en reflectiegroep Baanbrekers+ op 20 maart 2023. 2 dagen later kwamen ruim 110 Mechelaars langs op de gesprekstafels in Crescendo CVO. Ten slotte liep er van 24 maart tot en met 1 mei 2023 een online bevraging. Daaraan namen ruim 1400 geïnteresseerden deel. In dit artikel presenteren we de belangrijkste bevindingen die naar voren kwamen.
Wie nam deel aan de online bevraging?
Aan de online bevraging namen in totaal 1415 mensen deel. Die groep was ongeveer gelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen. Alle leeftijdsgroepen boven 18 jaar zijn vertegenwoordigd. Vooral wie ouder is dan 25 vulde de bevraging in.
60 % van de deelnemers woont op de vesten of in de buurt ervan. 41 % van de deelnemers kruist de vesten vaak op weg van of naar het centrum, terwijl 30 % vaak langs de vesten rijdt, fietst of wandelt.
We vroegen deelnemers ook hoe ze zich doorgaans verplaatsen wanneer ze op de vesten komen. Het was daarbij mogelijk om meerdere manieren aan te duiden. Bijna 70 % gebruikt vaak de wagen, net geen 60 % de fiets. Ongeveer een derde verplaatst zich regelmatig te voet langs de vesten.
Hoe waren de reacties?
We verzamelden per segment reacties op 2 elementen van het voorontwerp: enerzijds over de toekomstige inrichting van de vesten, anderzijds over de verkeerssituatie. Hieronder presenteren we algemene conclusies.
De vesten algemeen
Over de inrichting
Over de toekomstige inrichting van de vesten zijn de deelnemers in het algemeen tevreden tot eerder tevreden. We zien bepaalde tendensen op basis van het profiel van de deelnemers. Wie vaak langs de vesten fietst of te voet gaat, de vesten kruist of er langs rijdt of in de buurt woont, is meer tevreden. Deelnemers die de vesten hoofdzakelijk met de wagen gebruiken, op de vesten wonen of werken of kinderen met de wagen naar school brengen zijn eerder ontevreden.
Deelnemers waarderen vooral het extra groen, de betere en veiligere infrastructuur voor fietsers en de geplande duurzame voorzieningen zoals het warmtenet, wadi’s en de mogelijkheid om regenwater op te vangen.
Wie ontevreden is over het ontwerp, vreest vooral de invloed op het verkeer. Zij zien mobiliteit als de belangrijkste functie van de vesten en trekken de meerwaarde van groene zones en ruimte voor sport, spel en ontspanning in twijfel. Ook opmerkingen over de materialen komen regelmatig terug. Deelnemers vragen dat die goed toegankelijk zijn voor fietsers, kinderwagens en rolstoelen.
Over het verkeer
Een andere trend zien we wanneer we de reacties op de verkeerssituatie bekijken. Daar zijn de deelnemers eerder ontevreden. De Scholenboulevard (Zandpoortvest) is een uitzondering, terwijl voor het segment Zwartzustersvest - Tinellaan een meerderheid ontevreden is over het verkeer. Deelnemers die hoofdzakelijk met de wagen op de vesten rijden en wie op de vesten of in de buurt ervan woont, zijn het meest ontevreden. Fietsers, voetgangers en personen die de vesten kruisen of erlangs rijden, zijn vaak eerder tevreden.
De ontevredenheid is voornamelijk het gevolg van het eenrichtingsverkeer, vooral op het deel tussen de Battelsesteenweg en de Antwerpsepoort en op het deel tussen de Liersesteenweg en het kruispunt Nekkerspoel. Ook over het aantal parkeerplaatsen op de Koningin Astridlaan en Guido Gezellelaan is er ontevredenheid. Verder valt ook op dat veel opmerkingen over het verkeer gaan over de huidige toestand van de tijdelijke inrichting. Tevredenheid op vlak van verkeer is er vooral over de betere voorzieningen voor fietsers en voetgangers.
De segmenten in detail
Het Vestenpark
In het voorontwerp vormen de Koningin Astridlaan, Van Benedenlaan, Schuttersvest en Speecqvest samen het Vestenpark. Ook de omgeving rond Brusselpoort, het Kardinaal Mercierplein en het Raghenoplein maken daar deel van uit.
Bekijk het voorontwerp van het Vestenpark.
Over de inrichting
315 deelnemers deelden hun mening over het Vestenpark. Meer dan de helft beoordeelde de inrichting als (zeer) goed. Het extra groen, de duurzame voorzieningen (wadi, warmtenet) en de extra wandelpaden komen het vaakst terug als positieve punten. Wie eerder ontevreden is, geeft regelmatig aan dat een parkruimte op de vesten voor hen ongewenst is.
Een meerderheid van de deelnemers is ook positief over het voorstel voor de inrichting van Brusselpoort. Het ontwerp betekent een opwaardering voor Brusselpoort. De veiligheid en de moeilijke bereikbaarheid voor wagens komen regelmatig terug bij wie minder tevreden is over het ontwerp. Diezelfde reacties zijn er ook op het ontwerp voor het Kardinaal Mercierplein en het Raghenoplein.
We polsten ook hoe deelnemers de plaats zien waar vroeger de commiezenhuizen stonden. Op die locatie staan op dit moment tijdelijke paviljoenen die het verleden, heden en de toekomst van de vesten tonen. In de definitieve herinrichting ziet een derde van de deelnemers daar een koffiebar of horecazaak, terwijl 1 op 4 een toeristisch infopunt verkiest. 20 % van de deelnemers heeft een voorkeur voor meer groen op die plek.
Over het verkeer
De reacties op de verkeerssituatie in het Vestenpark zijn uiteenlopend. Iets minder dan de helft van de deelnemers beoordeelt het ontwerp als (helemaal) niet goed. Bepaalde deelnemers beschouwen het voorontwerp als een verbetering voor fietsers en voetgangers, terwijl andere deelnemers het ontwerp zien als een gevaarlijke situatie voor fietsers en voetgangers. De vrees voor sluipverkeer, te veel file en te weinig parkeerplaatsen wordt regelmatig aangehaald als negatief punt.
Scholenboulevard
152 deelnemers vulden de bevraging over het segment Scholenboulevard in. De Scholenboulevard bestaat uit de Zandpoortvest tussen het Raghenoplein en kruispunt Nekkerspoel.
Bekijk het voorontwerp van de Scholenboulevard.
Over de inrichting
De inrichting van de Scholenboulevard wordt door bijna 60 % als (heel) goed ervaren. Het extra groen, de bijkomende voorzieningen voor fietsers en voetgangers en de gezellige en aangename indruk van het ontwerp overtuigen de deelnemers. Sommige deelnemers die negatief staan tegenover de inrichting maken zich zorgen over de bereikbaarheid van de plek met de wagen. Daarnaast delen verschillende deelnemers de suggestie om zwaar verkeer te vermijden tijdens de drukke schooluren. Een tijdsvenster waarbinnen vrachtwagens welkom zijn, zou een oplossing kunnen bieden.
Over het verkeer
Bijna de helft van de deelnemers beoordeelt de voorgestelde verkeerssituatie op de Scholenboulevard als (zeer) goed. De betere voorzieningen voor fietsers en voetgangers komen het vaakst terug als positief element. Wie negatief kijkt naar het ontwerp wil graag nog verder gaan en ijvert voor nog betere voorzieningen voor fietsers en voetgangers.
Dijletrappen
Daarnaast vroegen we ook naar de mening over het ontwerp voor de Dijletrappen. Daarover is duidelijk veel enthousiasme: 67 % van de deelnemers omschrijft dat ontwerp als (heel) goed. Het ziet er visueel goed uit en vormt zo een echte opwaardering voor de omgeving rond de Dijle. Wie minder tevreden is over het ontwerp stelt zich vragen over de betaalbaarheid van het ontwerp. Tegelijk zijn er ook deelnemers die daar graag nog meer groene ruimte zien.
Kruispunt Nekkerspoel
Voor het kruispunt Nekkerspoel kwamen heel wat opmerkingen over de tijdelijke herinrichting. Voor de definitieve herinrichting stelden we 2 scenario’s voor. Daaruit kwam een voorkeur voor scenario 1 naar voren. In dat scenario komt er een fietsbrug over de Nekkerspoelstraat. Net voor het kruispunt splitst het pad zich in enerzijds een fietssnelweg richting Tangent, anderzijds een lokaal fietspad richting Zandpoortvest. Algemeen vragen deelnemers om een verbinding mogelijk te maken waarbij fietsers en voetgangers volledig conflictvrij het kruispunt kunnen oversteken.
Afleidingsdijle en Keerdok
Over de inrichting
De Zwartzustersvest en Edgard Tinellaan maken deel uit van het segment Afleidingsdijle en Keerdok. Bijna de helft van de 365 deelnemers die hun mening deelden over dit segment beschouwen de inrichting als (heel) goed. Ruim 20 % geeft aan neutraal te staan tegenover het ontwerp. Vooral de veiligere omstandigheden voor fietsers en voetgangers en het extra groen spreken tot de verbeelding. Wie niet tevreden is over de inrichting ziet op verschillende manieren ruimte voor verbetering: een groep wil het tweerichtingsverkeer behouden, terwijl we ook regelmatig lezen dat er nood is aan meer groen.
Bekijk het voorontwerp van de Zwartzustersvest en Edgard Tinellaan.
Ook de inrichting van de Guido Gezellelaan en de Olivetenvest krijgt van bijna de helft van de 310 deelnemers een (zeer) goede beoordeling. Het extra groen en het meer aangenamee en rustige gevoel spreken aan. In de negatieve reacties komt de oproep om nog meer groen te voorzien het vaakst terug.
Bekijk het voorontwerp van de Guido Gezellelaan en Olivetenvest.
Over het verkeer
491 deelnemers deelden hun mening over de verkeerssituatie op de Zwartzustersvest en Tinellaan. Ruim de helft van de deelnemers toonde zich hierover niet tevreden. We lezen vooral pleidooien voor het behoud van dubbelrichting omdat mensen te veel moeten rondrijden. Bij de negatieve reacties wordt ook het gebrek aan veiligheid voor fietsers en voetgangers aangekaart. Tegelijk zijn er verschillende positieve reacties over de betere veiligheid voor fietsers en voetgangers.
De voorgestelde verkeerssituatie op de Guido Gezellelaan en Olivetenvest krijgt van bijna de helft van de 380 deelnemers een negatieve beoordeling. Die negativiteit komt het vaakst voor vanuit de vraag om tweerichtingsverkeer te behouden, maar net zoals op de Zwartzustersvest/Tinellaan zien deelnemers ook een gebrek aan veiligheid voor fietsers en voetgangers.
De reacties voor het volledige segment Afleidingsdijle en Keerdok tonen dus grote gelijkenissen.
Feedback op de kaarten van het ontwerp
Tijdens de vergadering van Baanbrekers+, tijdens de gesprekstafels en in de online bevraging konden deelnemers opmerkingen maken door specifieke punten op de plannen aan te duiden. Daaruit kwam heel uiteenlopende feedback naar voren.
Zo vragen deelnemers op verschillende plaatsen (Brusselpoort, Mgr. Van Nuffelstraat/Korte Heistraat, Merodestraat/Liersesteenweg) aandacht voor de oversteek van fietsers en voetgangers. Het is belangrijk dat die voorzien zijn op grote fietsstromen. Voor het autoverkeer lezen we vooral opmerkingen over de verkeersknips en de vraag om genoeg parkeerplaatsen te voorzien. Regelmatig duiden deelnemers ook plekken aan waar zij nog ruimte zien voor meer groen.
We verzamelden zo ook heel wat ideeën voor de invulling van de ruimte voor sport, spel en ontspanning: een petanquebaan, een looppiste of een omheind volleybalveld zijn maar enkele voorbeelden.
In totaal noteerden we 347 reacties op de 9 plannen. Ontdek alle reacties.
Hoe gaan we hiermee verder?
Ondertussen ontving het ontwerpteam de resultaten van de bevraging. Zij bekijken op welke manier zij de opmerkingen kunnen verwerken in het definitieve ontwerp. Daarbij vertrekken ze vanuit de doelstellingen van het project: meer plaats maken voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer en ruimte creëren voor meer groen, sport, spel en ontmoeting op de vesten. Lees meer over alle stappen richting de definitieve vernieuwing van de vesten.
Tegelijk evalueren we ook de tijdelijke herinrichting van de vesten. De eerste resultaten van de verkeerstellingen die we in maart uitvoerden zijn ondertussen bekend. Daarnaast lanceren we eind augustus een bevraging waarin we peilen naar de ervaringen van de gebruikers en omwonenden van de vesten. We evalueren ook nog op andere manieren. In het najaar verwachten we het rapport van de ruimere evaluatie.
Op de hoogte blijven over het project? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.
In de uitgebreide resultaten van de bevraging en gesprekken duiken?
Bekijk volgende presentaties.
- Deelnamecijfers
- Online bevraging
- Online bevraging, gesprekstafels en Baanbrekers+: suggesties via kaarten