Floating car data en veiligheid
Om de doorstroming op de vesten te bestuderen, gebruiken we de Floating Car Data van Be-Mobile. Die gebruiken anonieme signalen van bestuurders van gemotoriseerd verkeer (bv. gps-gegevens) om de doorstroming van het verkeer te berekenen. Met andere woorden: hoe vlot rijdt het verkeer? Waar zijn er vertragingen? We vergeleken de reistijden van mei 2019 met mei 2023.
De doorstroming op de vesten is verbeterd. Gemiddeld rijd je nu 1 tot 2 minuten sneller over de vesten. Die winst haal je vooral op de zuidelijke vesten. Op de noordelijke vesten langs de Afleidingsdijle blijft de doorstroming gelijk. Ook voor de nieuwe verkeerssituatie was dit stuk van de vesten het drukst.
De Tangent levert duidelijk tijdswinst op. Overdag rijd je via de Tangent 3 tot 4 minuten sneller dan via de vesten. In de ochtendspits gaat dit over 5,5 tot 9 minuten (van of naar de E19). In de avondspits over 7 tot 7,5 minuten (naar of van de E19). Het verkeer dat vroeger aan het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de vesten stond, vertraagt nu aan het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de Tangent. Ook extreme vertragingen (meer dan 15 minuten) komen minder vaak voor op het traject via de Tangent dan op het traject via de vesten (2 pieken in maart 2023 op het traject via de Tangent tegenover 15 pieken in maart 2019 op het traject via de vesten).
De R6 neemt haar rol als bovenlokale weg voor doorgaand verkeer goed op sinds het aanleggen van de fly-overs over de kruispunten. De route van de E19 Mechelen-Noord/N16 richting N15/Bonheiden verloopt vandaag vlotter. Hierdoor is dat een gelijkwaardige route geworden met de route over de noordelijke vesten.
De aansluiting van een aantal steenwegen op het hogere wegennet zijn drukker geworden. Zo is er nu ongewenste fileopbouw aan het kruispunt van de Battelsesteenweg met de N16. En verloop het verkeer moeizamer aan het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de Tangent.
Ongevallencijfers
We vroegen ook de ongevallencijfers bij de politie op. Deze cijfers zijn opgemaakt op basis van de vastgestelde pv’s en geven geen informatie over de ernst van de ongevallen. De cijfers tonen een daling van het aantal letselongevallen en een toename van het aantal ongevallen met enkel materiële schade in het eerste semester van 2023. De meeste ongevallen doen zich voor op de Zandpoortvest/Speecqvest en op de noordelijke vesten.
Ongevallencijfers van Politiezone Mechelen-Willebroek
De ongevallencijfers zijn relevant in de tussentijdse evaluatie van de Nieuwe Vesten. Heel wat factoren beïnvloeden wel deze cijfers, waardoor we geen conclusies kunnen nemen over het verband tussen de nieuwe verkeerssituatie en de ongevallen.