Hoe evalueerden we?
Verkeerstellingen
In de week van 6 maart voerden we verkeerstellingen uit op verschillende locaties. Dat deden we ook in oktober 2021. Zo kunnen we vergelijken met de verkeerssituatie voor de invoering van de nieuwe circulatie. Hoe is de verkeersdruk? Hoe vlot rijdt het verkeer? En hoe rijdt het verkeer van zijn vertrekpunt naar zijn bestemming? We deden tellingen voor wagens, vrachtwagens, fietsers en voetgangers.
Floating Car Data en ongevallencijfers van de Politiezone Mechelen-Willebroek
Floating Car Data van Be-Mobile gebruikt de anonieme signalen van bestuurders van gemotoriseerd verkeer om de doorstroming van het verkeer te berekenen (bv. gps-signalen). Met andere woorden: hoe vlot rijdt het verkeer? Waar zijn er vertragingen? We vergeleken de reistijden van mei 2019 met mei 2023 voor verschillende trajecten.
We vroegen ook de ongevallencijfers bij de politie op. Deze cijfers zijn opgemaakt op basis van de vastgestelde pv’s en geven geen informatie over de ernst van de ongevallen.
Rapport De Lijn
De Lijn onderzocht de doorstroomtijden van haar bussen op de vesten. Hoe vlot rijden zij?
Bezoekersdata
Hoeveel bezoekers en toeristen tellen we in onze binnenstad? Hiervoor bekeken we de cijfers van de tellingen in ons handelscentrum en de cijfers die Visit Mechelen verzamelt.
Tevredenheidsbevraging
We vroegen ook de weggebruikers en Mechelaars hoe zij de vesten vandaag ervaren.
Baanbrekers+
De begeleidings- en reflectiegroep deed een werksessie rond de evaluatie van de vesten. Aan de leden van werd gevraagd een SWOT analyse te doen van de huidige inrichting.