Meer en veiligere ruimte voor fietsers en voetgangers
Wat wijzigde er nu al voor fietsers en voetgangers op de vesten?
- Aan de kant dichtst bij de binnenstad zijn er een dubbelrichtingsfietspad en fietsstraten.
- Aan de kant verst van de binnenstad zijn er enkelrichtingsfietspaden en fietsstraten.
- Waar mogelijk kregen ook voetgangers meer ruimte. De voet- en fietspaden helemaal vernieuwen, doen we bij de definitieve heraanleg.
Wat leert de evaluatie ons?
Baanbrekers+
Een aantal leden van de begeleidings- en reflectiegroep Baanbrekers+ zijn positief over het vlotter en veiliger fietsen op de brede fietspaden. Al zorgen de dubbelrichtingsfietspaden ook voor conflicten. Het is aangenamer wandelen door meer ruimte en minder verkeer aan de binnenkant van de vesten. De Baanbrekers+ ziet ook heel wat kansen in het verbeteren van de kwaliteit van de fiets- en voetpaden.
Tevredenheidsbevraging bij gebruikers van de vesten
Wandelaars
Over de wandelinfrastructuur zegt 63 % van de wandelaars dat ze zich vlot kunnen verplaatsen langs de vesten. Daarbij is er wel een daling van het veiligheidsgevoel op het voetpad (60 vs. 68 % in 2022). Er is bezorgdheid over de slechte staat van de voetpaden (55 %) en over obstakels die zich daar bevinden (42 %). Dat was ook in 2022 zo.
Bot2% is de som van de 2 laagste categorieën (rood en oranje) terwijl Bot2% de 2 hoogste categorieën optelt (licht- en donkergroen). De grijze cijfers rechts zijn de cijfers van de bevraging in 2022. © Profacts Tevredenheidsbevraging 2023
Wandelaars voelen zich veiliger bij hun oversteek langs de vesten in vergelijking met 2022. 67 % zegt genoeg ruimte te krijgen van het gemotoriseerd verkeer bij de oversteek. 65 % geeft aan veilig over te kunnen steken. 1 op 4 vindt dat het niet lang genoeg groen blijft om over te steken.
Bot2% is de som van de twee laagste categorieën (rood en oranje) terwijl Bot2% de twee hoogste categorieën optelt (licht- en donkergroen). De grijze cijfers rechts zijn de cijfers van de bevraging in 2022. © Profacts Tevredenheidsbevraging 2023
Fietsers
De fietsinfrastructuur is op zo goed als alle vlakken sterk verbeterd ten opzichte van 2022. 1 op 4 voelt zich wel onveilig in de fietsstraat en 42 % geeft aan dat er obstakels zijn tijdens de fietsrit langs de vesten.
Bot2% is de som van de twee laagste categorieën (rood en oranje) terwijl Bot2% de twee hoogste categorieën optelt (licht- en donkergroen). De grijze cijfers rechts zijn de cijfers van de bevraging in 2022. © Profacts Tevredenheidsbevraging 2023
Bij de oversteek met de fiets vindt de meerderheid dat er genoeg tijd is om over te steken (63 %) en dat het afslaande verkeer fietsers genoeg ruimte geeft (62 %). Toch heeft 28 % het gevoel dat ze de vesten niet veilig kunnen oversteken en heeft bijna 1 op 3 twijfels bij de wachttijd en -ruimte aan de verkeerslichten.
Bot2% is de som van de twee laagste categorieën (rood en oranje) terwijl Bot2% de twee hoogste categorieën optelt (licht- en donkergroen). De grijze cijfers rechts zijn de cijfers van de bevraging in 2022. © Profacts Tevredenheidsbevraging 2023